EU-lidstaten hebben moeite met Europese apk

EU-lidstaten hebben afgelopen maandag terughoudend gereageerd op plannen uit Brussel voor méér apk, de periodieke technische keuring van voertuigen.

De landen erkennen de noodzaak van dergelijke controles. Maar zij voelen bijvoorbeeld niets voor een hogere frequentie of een uitbreiding naar motorfietsen en caravans.

Minister Melanie Schultz (Milieu) uitte tijdens een vergadering met collega’s in Luxemburg ”ernstige bedenkingen”. Volgens de VVD-bewindsvrouw wegen bij veel apk-voorstellen uit Brussel de voordelen voor verkeersveiligheid en milieu niet op tegen de hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven. ”Zulke extra lasten zijn zeker in deze economisch onzekere tijden moeilijk te rechtvaardigen”, zei ze.

Schultz wees op de weerstand in de Tweede Kamer ”tegen de vergaande Brusselse bemoeienis”. Volgens haar voedt de Europese Commissie met de voorstellen ”helaas vooral de Eurosceptici, niet de verkeersveiligheid.” De Duitse minister Peter Ramsauer (Verkeer) noemde de voorgestelde jaarlijkse apk voor oudere auto’s een typisch voorbeeld van regelzucht.

Een meerderheid van de lidstaten wees op de bijeenkomst een verplichtende verordening uit Brussel af. De landen vinden een richtlijn voldoende. Zij hebben dan meer vrijheid om rekening te houden met de nationale omstandigheden.

EU-lidstaten hebben moeite met Europese apk - Automobielmanagement.nl

EU-lidstaten hebben moeite met Europese apk

EU-lidstaten hebben afgelopen maandag terughoudend gereageerd op plannen uit Brussel voor méér apk, de periodieke technische keuring van voertuigen.

De landen erkennen de noodzaak van dergelijke controles. Maar zij voelen bijvoorbeeld niets voor een hogere frequentie of een uitbreiding naar motorfietsen en caravans.

Minister Melanie Schultz (Milieu) uitte tijdens een vergadering met collega’s in Luxemburg ”ernstige bedenkingen”. Volgens de VVD-bewindsvrouw wegen bij veel apk-voorstellen uit Brussel de voordelen voor verkeersveiligheid en milieu niet op tegen de hoge kosten voor burgers en bedrijfsleven. ”Zulke extra lasten zijn zeker in deze economisch onzekere tijden moeilijk te rechtvaardigen”, zei ze.

Schultz wees op de weerstand in de Tweede Kamer ”tegen de vergaande Brusselse bemoeienis”. Volgens haar voedt de Europese Commissie met de voorstellen ”helaas vooral de Eurosceptici, niet de verkeersveiligheid.” De Duitse minister Peter Ramsauer (Verkeer) noemde de voorgestelde jaarlijkse apk voor oudere auto’s een typisch voorbeeld van regelzucht.

Een meerderheid van de lidstaten wees op de bijeenkomst een verplichtende verordening uit Brussel af. De landen vinden een richtlijn voldoende. Zij hebben dan meer vrijheid om rekening te houden met de nationale omstandigheden.