De vrijstellingsregeling is ooit in het leven geroepen om het ‘mobiele erfgoed’ te beschermen maar in de praktijk blijkt dat veel automobilisten een (relatief jonge) oldtimer kopen voor dagelijks gebruik. Het scheelt immers flink als je geen wegenbelasting hoeft te betalen. Er worden zelfs veel van dit soort mrb-vrije auto’s geïmporteerd en die worden vrijwel zonder uitzondering voor dagelijks gebruik ingezet. Daar heeft de luchtkwaliteit onder te lijden, met name in de steden, want oudere auto’s stoten relatief veel schadelijke stoffen uit.

Bovag vindt het verkeerd de vrijstelling gewoon maar af te schaffen. Dat leidt er namelijk toe dat straks ook de liefhebber de volledige motorrijtuigenbelasting moet betalen, terwijl die ‘slechts af en toe een plezierritje’ zou maken.  Bovag pleit daarom voor een systeem van gebruikersdagen: de liefhebber mag een beperkt aantal dagen per jaar met de oldtimer de weg op om in aanmerking te komen voor mrb-vrijstelling. Wie vaker rijdt dan op het beperkte aantal dagen, is gewoon belasting verschuldigd. Hiermee zou de import en het dagelijks gebruik  van deze relatief vervuilende auto’s worden ontmoedigd en tegelijkertijd toch het mobiel erfgoed kunnen worden beschermd.

Vorig jaar november ging de Tweede Kamer nog akkoord gegaan met het plan om klassieke auto’s van 30 jaar en ouder een wegenbelastingvrijstelling te geven.

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding