Op Europees niveau belopen de kosten zelfs vier miljard euro. Een buitenproportionele lastenverhoging, aldus de organisatie. Het voorstel van de Europese Commissie om de regelgeving voor de tachograaf aan te passen, is door het Europees Parlement via een amendement aangenomen. Hiermee wordt de tachograaf verplicht voor voertuigen vanaf 2,8 ton terwijl de grens nu bij 3,5 ligt. "Hierdoor zijn veel meer chauffeurs van bestelauto’s in Europa verplicht de tachograaf te gebruiken. In Nederland vallen minstens 75 duizend bestelauto’s in deze groep", aldus EVO. De kosten zijn voor de aanschaf c.q. inbouw van de tachograaf, tachograafkaarten en uitleesapparatuur.

EVO heeft verder berekend dat het voorstel voor Europese bedrijven gezamenlijk ongeveer vier miljard euro kost. "Een absurde lastenverhoging voor de bestelautobezitter", aldus de verladersorganisatie. "Chauffeurs van bestelauto’s krijgen daarnaast ook te maken met een administratieve lastenverhoging. Invoering van de tachograafplicht betekent dat bijvoorbeeld een schilder aan dezelfde regels moet voldoen als een internationaal opererend transportbedrijf terwijl hij meestal alleen ’s alleen morgens naar een klus rijdt en ‘s middags weer terug." EVO noemt ook deze administratieve last buitenproportioneel.

Momenteel onderhandelt het Europees Parlement met de raad van transportministers over het voorstel van de Commissie. Die raad heeft laten weten het voorstel van het Parlement niet te steunen. EVO roept het Parlement dan ook op het voorstel in te trekken.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding