Naast de subsidie voor een plug-in hybride (uitstoot minder dan 50 g/km) of volledig elektrisch aangedreven voertuig, is er een premie van 1.250 euro voor ‘uitzonderlijk schone benzine-, lpg-, aardgas- of dieselmotor’, aldus een bericht op Rijksoverheid.nl. Concreet zijn dit diesels die reeds voldoen aan de Euro6-norm, (bestel)auto’s die af fabriek/importeur zijn uitgerust met een lpg- of aardgasinstallatie en voertuigen met een benzinemotor die 51 t/m 95 g/km uitstoten. De subsidieregeling is bedoeld om de luchtkwaliteit te verbeteren in binnensteden. Er is 25 miljoen euro beschikbaar, afkomstig uit het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL).
Wie nu dollartekens in de ogen krijgt, moet weten dat de subsidie alleen beschikbaar is voor kopers die over hun voertuigen geen bpm hoeven te betalen. Zij zijn daardoor volgens de beleidsmakers ‘ongevoelig voor de fiscale prikkel die nu al bestaat in de variatie van bpm-tarieven voor meer en minder schone auto’s. Rijden op lpg, aardgas of elektriciteit biedt reeds het voordeel van lagere energiekosten; een aankoopsubsidie kan helpen om ook de drempel van een hogere aanschafprijs te nemen’. Hierdoor staat de subsidieregeling behalve voor taxi’s en bestelwagens ook open voor politie-, brandweer- en ziekenauto’s, invalidenvoertuigen en rolstoelbussen, lijkwagens, geldtransportwagens et cetera. De subsidie kan worden aangevraagd voor voertuigen die na 1 oktober 2012 en voor 1 januari 2015 op naam worden gesteld, via het overheidsloket Agentschap.nl.