Verkoop Japanse auto’s in China daalt door spanningen

Toyota en Nissan, in omzet de twee grootste autofabrikanten van Japan, hebben in 2012 meer dan honderdduizend auto’s minder verkocht op de Chinese markt. Territoriale spanningen hebben hun weerslag op de consument.

De cijfers laten voor het eerst een daling van de verkoopcijfers van de merken in China zien, nadat ze in 2003 jont ventures hebben opgezet met lokale partijen. Toyota heeft bekendgemaakt dat zijn verkopen in China met 4,9 procent daalden ten opzichte van 2011 tot een totaal van 840 duizend stuks. Nissan  incasseerde een minus van 5,3 procent tot 1,18 miljoen eenheden. De Japanse merken hebben hun kortingen verhoogd en hebben meer geld uitgegeven aan advertising en promoties om de Chinese klant terug te lokken. Die vertrok nadat er in de maand september protesten ontstonden in de steden over de beslissing van Tokio (Japan) om een eilandengroep te nationaliseren die ook wordt geclaimd door de Chinese regering in Beijing. Het sluimerende anti-Japangevoel  klinkt door in de voorspellingen van de merken voor 2013. Toyota zet in op negenhonderdduizend auto’s, veel minder dan het oorspronkelijke doel van een miljoen. "Op de korte termijn zijn de autofabrikanten niet erg geïnteresseerd in winstgevendheid, ze vinden het veel belangrijker dan het kooppatroon weer terugkeert naar normale omstandigheden", aldus analist Sugimoto van BNP Paribas in Tokio in Financial Times.

Ook de verkoop van andere Japanse zou zijn teruggelopen in China maar de automerken lijden de meeste schade. Mazda meldde dat de verkoop in China dertien procent is gedaald tot 187 duizend stuks. Honda wist de terugval te beperken tot 3,1 procent en verkocht daarom nog 598 duizend stuks.

 

     

Verkoop Japanse auto’s in China daalt door spanningen - Automobielmanagement.nl

Verkoop Japanse auto’s in China daalt door spanningen

Toyota en Nissan, in omzet de twee grootste autofabrikanten van Japan, hebben in 2012 meer dan honderdduizend auto’s minder verkocht op de Chinese markt. Territoriale spanningen hebben hun weerslag op de consument.

De cijfers laten voor het eerst een daling van de verkoopcijfers van de merken in China zien, nadat ze in 2003 jont ventures hebben opgezet met lokale partijen. Toyota heeft bekendgemaakt dat zijn verkopen in China met 4,9 procent daalden ten opzichte van 2011 tot een totaal van 840 duizend stuks. Nissan  incasseerde een minus van 5,3 procent tot 1,18 miljoen eenheden. De Japanse merken hebben hun kortingen verhoogd en hebben meer geld uitgegeven aan advertising en promoties om de Chinese klant terug te lokken. Die vertrok nadat er in de maand september protesten ontstonden in de steden over de beslissing van Tokio (Japan) om een eilandengroep te nationaliseren die ook wordt geclaimd door de Chinese regering in Beijing. Het sluimerende anti-Japangevoel  klinkt door in de voorspellingen van de merken voor 2013. Toyota zet in op negenhonderdduizend auto’s, veel minder dan het oorspronkelijke doel van een miljoen. "Op de korte termijn zijn de autofabrikanten niet erg geïnteresseerd in winstgevendheid, ze vinden het veel belangrijker dan het kooppatroon weer terugkeert naar normale omstandigheden", aldus analist Sugimoto van BNP Paribas in Tokio in Financial Times.

Ook de verkoop van andere Japanse zou zijn teruggelopen in China maar de automerken lijden de meeste schade. Mazda meldde dat de verkoop in China dertien procent is gedaald tot 187 duizend stuks. Honda wist de terugval te beperken tot 3,1 procent en verkocht daarom nog 598 duizend stuks.