De Europese Commissie heeft het groene licht gegeven voor 1,2 miljard euro aan financiële streun aan BPF in de vorm van Franse overheidsgaranties, zo meldt Financial Times. Het was het eerste deel van de geplande steun van zeven miljard euro van de Franse regering. Maar de commissie wil een herstructureringsplan voor zijn hele autodivisie zien omdat men vindt dat die profiteert van het financiële vangnet dat is ontstaan door de steun aan BPF. Parijs was in eerste instantie gerriteerd door het aandringen van Brussel op zo’n plan omdat men vond dat de steun alleen voor de financiële tak was. Die zou een marktconforme rente betalen op de garanties. Maar de eurocommissaris voor concurrentie, Joaquin Almunia, vindt dat men de steun moet zien als voor het hele bedrijf. Het plan dat PSA moet indienen, zal in ieder geval Brussel ervan moeten overtuigen dat Peugeot weer levensvatbaar kan worden zonder staatssteun. Als men akkoord gaat met de steun kan Brussel bepaalde belemmeringen opleggen om te voorkomen dat PSA oneerlijke concurrentie kan ontwikkelen dankzij de steun.

Peugeot heeft de staatssteun nodig zodat het zijn rentekosten laag kan houden en zijn renteaanbod aan de klanten concurrerend. De Franse regering nam het besluit tot de garanties toen men verwachtte dat de aandelen van de financieringsmaatschappij BPF zonden worden afgewaardeerd tot de ‘junk-status’. Dat zou de kosten voor autofinancieringen hebben opgedreven. De steun van zeven miljard is de grootste Franse steunactiviteit voor de autoindustrie sinds 2009, toen men aan Renault en Peugeot goedkope leningen verstrekte van zes miljard euro. (bron: FT)