Ondanks veelvuldig overleg met vertegenwoordigers van de branche is er nog steeds geen regeling waarmee alle partijen kunnen instemmen.De alliantie van ANWB, Bovag, Fehac, Focwa, KNAC en RAI Vereniging zet in op verhoging van de  leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari a.s. naar dertig jaar en voor diesel- en LPG-auto’s naar veertig jaar. Weekers stelt daar simpelweg het geld niet voor te hebben, gezien de afspraken binnen het regeerakkoord.

Tegenover de Tweede Kamer zei hij gisteren dat hij mogelijk iets kan betekenenvoor de pure hobbyisten en de eigenaren van rijdend cultureel erfgoed. De beide regeringspartijen en de oppositiepartijen SP en CDA opteren voor drie varianten: mrb-vrijstelling voor alle ‘veertigplusauto’s’; mrb beperken tot een kwart voor benzineauto’s boven de dertig jaar en voor diesel/lpg boven de veertig jaar; een dertigdagenkaart voor alle eigenaren.

Waarschijnlijk zal begin volgende week blijken welk eindvoorstel de voorkeur geniet van Weekers. Hoezeer de kwestie leeft, blijkt onder meer uit de tot nu toe 25 reacties op de AM-website op het stuklopen van de onderhandelingen.