In het regeerakkoord was opgenomen dat de MRB-vrijstelling voor oldtimers helemaal zou verdwijnen. Gelukkig voor de oldtimerliefhebbers is dat nu van de baan. Toch gaat er wel degelijk het een en ander veranderen.

De leeftijdsgrens voor vrijstelling van oldtimers gaat naar 40 jaar. Deze grens geldt voor benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s. Voor oldtimers op benzine ouder dan 26, maar jonger dan 40 jaar wordt een ‘kwarttarief’ ingevoerd. Er zit wel een maximum aan dit ‘kwarttarief’, namelijk 120 euro op jaarbasis. In het winterseizoen, van december tot en met februari, mogen de oldtimers niet de openbare weg op.

Het ‘kwarttarief’ gaat niet gelden voor oldtimers tussen de 26 en 40 jaar die als brandstof diesel of lpg gebruiken. Voor deze auto’s blijft tot aan de leeftijd van 40 jaar de volledige MRB verschuldigd.

De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.

Voor benzine-auto’s, benzine-bestelauto’s motorfietsen, bussen en vrachtauto’s tussen de 26 en 40 jaar oud komt er een overgangsregeling. Hoe deze regeling er precies uitziet is nog niet duidelijk. Het is de bedoeling dat deze regel een looptijd heeft van 2014 tot en met 2028. BNR meldt dat de nieuwe plannen de staatskas 28 miljoen euro minder opleveren dan dat er op basis van de ‘oude’ regeling binnen zou zijn gekomen. 

De nieuwe regeling zal per 1 januari 2014 van kracht zijn.

Bekijk hier de Kamerbrief alternatieven afschaffing vrijstelling MRB oldtimers.

Reactie KNAC.