Europees Parlement: bestelauto maximaal 120 km/h

Het Europees Parlement wil dat bestelbusjes vanaf volgend jaar worden voorzien van een snelheidsbegrenzer die 120 km/h als maximum aanhoudt. De lidstaten moeten dit plan nog goedkeuren.

Het plan voor de snelheidsbegrenzers is afgelopen maandag door de milieucommissie van het Europees Parlement goedgekeurd. Dit betekent niet dat de regel definitief van kracht wordt, omdat de lidstaten hierover zelf een besluit nemen. Duitsland heeft al laten weten niet in te stemmen met het voorstel, zo melden diverse bronnen.
Aan het voorstel liggen vooral milieuredenen ten grondslag, aangezien de CO2-uitstoot snel met flinke stappen moet worden teruggedrongen. Maandag stelde ACEA namens de aangesloten autofabrikanten dat het door het Europees Parlement voorgestelde grenswaarde van 147 g/km per 2020 ‘extreem ambitieus’ is, oftewel nauwelijks haalbaar.

Een ander argument is veiligheid, aangezien bestuurders van bestelwagens volgens de Europese Commissie vaker bij ongelukken betrokken zouden zijn dan andere bestuurders.  Daarnaast is er het argument dat bestelauto’s, mede door de hoge snelheden die zij kunnen bereiken, teveel concurrentie voor vrachtwagens opleveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Eindelijk een zinnig plan. Daar ast bij dat in Nederland deze verplichting voor een snelheidsbegrenzer tot 120 evt. 130 km/uur van kracht wordt voor alle van BPM vrijgestelde auto’s. Ja dus ook voor taxi’s.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

IPV BPM vrijstelling zou je beter op basis van hoogte een begrenzer kunnen instellen, bijvoorbeeld alle voertuigen hoger dan 1.60m

Geplaatst door: Rolf op

Het zoveelste onzalige plan om de wereld nog ingewikkelder te maken dan deze al is. Nog meer gedifferentieer. Je ziet al vaak genoeg dat vrachtwagens die elkaar met een minimaal snelheidsverschil tot enorme vertragingen kunnen leiden. Met het milieu heeft het, zoals gewoonlijk, niets te maken.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Voorzichtig maar. Zodra het Europees parlement dit aangenomen krijgt zullen personenauto’s het volgende slachtoffer zijn van deze regelzucht!

Geplaatst door: DAW op
Europees Parlement: bestelauto maximaal 120 km/h - Automobielmanagement.nl

Europees Parlement: bestelauto maximaal 120 km/h

Het Europees Parlement wil dat bestelbusjes vanaf volgend jaar worden voorzien van een snelheidsbegrenzer die 120 km/h als maximum aanhoudt. De lidstaten moeten dit plan nog goedkeuren.

Het plan voor de snelheidsbegrenzers is afgelopen maandag door de milieucommissie van het Europees Parlement goedgekeurd. Dit betekent niet dat de regel definitief van kracht wordt, omdat de lidstaten hierover zelf een besluit nemen. Duitsland heeft al laten weten niet in te stemmen met het voorstel, zo melden diverse bronnen.
Aan het voorstel liggen vooral milieuredenen ten grondslag, aangezien de CO2-uitstoot snel met flinke stappen moet worden teruggedrongen. Maandag stelde ACEA namens de aangesloten autofabrikanten dat het door het Europees Parlement voorgestelde grenswaarde van 147 g/km per 2020 ‘extreem ambitieus’ is, oftewel nauwelijks haalbaar.

Een ander argument is veiligheid, aangezien bestuurders van bestelwagens volgens de Europese Commissie vaker bij ongelukken betrokken zouden zijn dan andere bestuurders.  Daarnaast is er het argument dat bestelauto’s, mede door de hoge snelheden die zij kunnen bereiken, teveel concurrentie voor vrachtwagens opleveren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Eindelijk een zinnig plan. Daar ast bij dat in Nederland deze verplichting voor een snelheidsbegrenzer tot 120 evt. 130 km/uur van kracht wordt voor alle van BPM vrijgestelde auto’s. Ja dus ook voor taxi’s.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

IPV BPM vrijstelling zou je beter op basis van hoogte een begrenzer kunnen instellen, bijvoorbeeld alle voertuigen hoger dan 1.60m

Geplaatst door: Rolf op

Het zoveelste onzalige plan om de wereld nog ingewikkelder te maken dan deze al is. Nog meer gedifferentieer. Je ziet al vaak genoeg dat vrachtwagens die elkaar met een minimaal snelheidsverschil tot enorme vertragingen kunnen leiden. Met het milieu heeft het, zoals gewoonlijk, niets te maken.

Geplaatst door: Eduard Pijl op

Voorzichtig maar. Zodra het Europees parlement dit aangenomen krijgt zullen personenauto’s het volgende slachtoffer zijn van deze regelzucht!

Geplaatst door: DAW op