In Nederland worden auto’s van 25 jaar en ouder oldtimers genoemd. Hiervan rijden er in totaal nog 260.103 in Nederland rond. Daaronder zijn 119.122 (45,8% van alle oldtimers) benzineauto’s op 1 januari 2014 jonger dan veertig jaar; eigenaren van deze auto’s moeten vanaf dan minimaal het kwarttarief betalen. Veel zwaarder getroffen worden de eigenaren van de 62.781 Nederlandse oldtimers jonger dan veertig jaar op diesel of LPG (24,1% van alle oldtimers). Dit betekent dat in totaal zeventig procent van alle oldtimers wordt getroffen door de nieuwe regels. Van de oldtimers waarover vanaf 2014 belasting betaald moet worden, is maar liefst één op de vier een Mercedes-Benz (ruim 47 duizend oldtimers). Daarna volgt Volkswagen op afstand met zo’n 27.500 oldtimers. De tien meest voorkomende modellen die slachtoffer zijn van de belastingmaatregelen staan in onderstaand schema weergegeven.

 

#

Merk

Model

Aantal

1

Mercedes-Benz

190-serie

10.788

2

Mercedes-Benz

200-500-serie (W124)

9.764

3

Volkswagen

Golf

9.349

4

Mercedes-Benz

200-280-serie (W123)

9.149

5

Mercedes-Benz

S-klasse

7.458

6

Citroën

2 CV

6.627

7

BMW

3-serie

3.904

8

Volkswagen

Golf cabriolet

3.711

9

Opel

Kadett

3.483

10

Mercedes-Benz

SL-klasse

2.367

Bron: VWE Trendweb

Het grootste deel van de Nederlandse oldtimers (69%) rijdt op benzine. Diesel en LPG zijn vrijwel even populair. Een overzicht van alle Nederlandse personenauto’s van 25 jaar en ouder naar brandstofsoort:

 

Brandstof

Aantal

% van totaal

Benzine

179.550

69,0%

Diesel

40.379

15,5%

LPG

40.145

15,4%

Elektriciteit

17

0,0%

Overig

12

0,0%

Totaal

260.103

100,0%

Bron: VWE Trendweb