Mansveld: haast maken met eerlijke verbruikstest

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wil dat Brussel zo snel mogelijk met een nieuwe en betere methode komt om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s vast te stellen.

Een TNO-onderzoek dat naar de Tweede Kamer is gestuurd, bevestigt dat zakelijke personenauto’s in de praktijk meer brandstof verbruiken dan de officiële opgaven door fabrikanten. Mansveld: "Hier moet echt een eind aan komen. Nederlanders die een auto aanschaffen moeten er op kunnen vertrouwen dat die auto in de praktijk even zuinig is als op papier." Momenteel wordt in Brussel onderhandeld over de nieuwe invoeringsdatum van de nieuwe methode. Mansveld: "De nieuwe testprocedure moet zo snel mogelijk worden ingevoerd. Met dit TNO-onderzoek kan Nederland in Brussel druk op de ketel houden." Ook wil de staatssecretaris dat hybride auto’s meer elektrische kilometers rijden.

Uit het TNO-onderzoek blijkt zakelijke personenauto’s in de afgelopen jaren wel minder brandstof zijn gaan gebruiken. Maar anderzijds blijkt ook dat het verschil tussen het verbruik in de praktijk en de officiële testwaarden in de afgelopen jaren is toegenomen. Dit komt met name omdat fabrikanten energiebesparende technieken toepassen die bij de test meer brandstofreductie opleveren dan in de praktijk. Ook maken fabrikanten meer gebruik van marges in de testprocedures.

Volgens VNA zijn de autoleasemaatschappijen volop bezig werkgevers en werknemers te voorzien van adequate informatie om optimaal van de voordelen van de semi-elektrische auto’s te kunnen profiteren. "In het proces van autokeuze wordt steeds vaker getoetst of dit soort auto’s in het reisprofiel van de werknemer past", aldus directeur Renate Hemerik van VNA.  Toyota en Opel lieten al onderzoek doen naar het gebruik van stekkerhybrides (phev’s) . Onderzoeksbureau CE Delft concludeerde in dat onderzoek dat het verbeterpotentieel bij die auto’s groot is. VNA zegt momenteel met een aantal partijen en met het Rijk in gesprek te zijn om te komen tot een Green Deal PHEV-gebruik, om de belemmeringen aan te pakken en het aandeel van elektrische kilometers van de plug-ins te verhogen.

In het rapport ‘Praktijkgebruik van zakelijke personenauto’s en plug-in voertuigen’ constateert TNO dat de semi-elektrische auto nu gemiddeld een kwart van de kilometers elektrisch rijdt. U vindt hier een schematische samenvatting van de VNA van dit rapport. (bron: Autoleasewereld ALW)

 

 

 

 

Mansveld: haast maken met eerlijke verbruikstest - Automobielmanagement.nl

Mansveld: haast maken met eerlijke verbruikstest

Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) wil dat Brussel zo snel mogelijk met een nieuwe en betere methode komt om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van auto’s vast te stellen.

Een TNO-onderzoek dat naar de Tweede Kamer is gestuurd, bevestigt dat zakelijke personenauto’s in de praktijk meer brandstof verbruiken dan de officiële opgaven door fabrikanten. Mansveld: "Hier moet echt een eind aan komen. Nederlanders die een auto aanschaffen moeten er op kunnen vertrouwen dat die auto in de praktijk even zuinig is als op papier." Momenteel wordt in Brussel onderhandeld over de nieuwe invoeringsdatum van de nieuwe methode. Mansveld: "De nieuwe testprocedure moet zo snel mogelijk worden ingevoerd. Met dit TNO-onderzoek kan Nederland in Brussel druk op de ketel houden." Ook wil de staatssecretaris dat hybride auto’s meer elektrische kilometers rijden.

Uit het TNO-onderzoek blijkt zakelijke personenauto’s in de afgelopen jaren wel minder brandstof zijn gaan gebruiken. Maar anderzijds blijkt ook dat het verschil tussen het verbruik in de praktijk en de officiële testwaarden in de afgelopen jaren is toegenomen. Dit komt met name omdat fabrikanten energiebesparende technieken toepassen die bij de test meer brandstofreductie opleveren dan in de praktijk. Ook maken fabrikanten meer gebruik van marges in de testprocedures.

Volgens VNA zijn de autoleasemaatschappijen volop bezig werkgevers en werknemers te voorzien van adequate informatie om optimaal van de voordelen van de semi-elektrische auto’s te kunnen profiteren. "In het proces van autokeuze wordt steeds vaker getoetst of dit soort auto’s in het reisprofiel van de werknemer past", aldus directeur Renate Hemerik van VNA.  Toyota en Opel lieten al onderzoek doen naar het gebruik van stekkerhybrides (phev’s) . Onderzoeksbureau CE Delft concludeerde in dat onderzoek dat het verbeterpotentieel bij die auto’s groot is. VNA zegt momenteel met een aantal partijen en met het Rijk in gesprek te zijn om te komen tot een Green Deal PHEV-gebruik, om de belemmeringen aan te pakken en het aandeel van elektrische kilometers van de plug-ins te verhogen.

In het rapport ‘Praktijkgebruik van zakelijke personenauto’s en plug-in voertuigen’ constateert TNO dat de semi-elektrische auto nu gemiddeld een kwart van de kilometers elektrisch rijdt. U vindt hier een schematische samenvatting van de VNA van dit rapport. (bron: Autoleasewereld ALW)