De bedrijven, hoofdzakelijk uit Japan, beleverden Toyota, Honda, Nissan en Renault met de draadbomen die volgens de Europese Commissie vaak worden aangeduid als ‘het centrale zenuwstelsel van een auto’. De beboete bedrijven zijn Yazaki, Furukawa, S-Y Systems Technologies en Leoni. Een ander bedrijf, Sumitomo, was wel bij de kartels betrokken maar gaat vrijuit omdat het als klokkenluider is opgetreden. EU-commissaris Joaquin Almunia van concurrentiezaken: ‘’Dit is het eerste resultaat van onze onderzoeken om illegale kartels in de markt voor auto-onderdelen op te sporen. Dergelijke kartels kunnen de concurrentiekracht van de auto-industrie ondermijnen en de prijzen voor de koper van een auto kunstmatig opdrijven.”

De fabrikanten opereerden in verschillende kartels tussen begin 2000 en augustus 2009. Daarbij maakten ze afspraken over de prijzen en over wie onderdelen zou leveren aan de verschillende afnemers. De hoogste boete, 125,3 miljoen, is voor Yazaki. De boetes hadden nog aanzienlijk hoger kunnen zijn als de betrokken bedrijven geen korting hadden gekregen voor hun medewerking aan het onderzoek.