KNAC wil steun voor oproep voor referendum milieuzone Utrecht

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club is tegen het plan van de gemeente Utrecht om in 2015 een milieuzone voor personenauto’s in te stellen. KNAC wil daarover een referendum onder de inwoners van Utrecht en vraagt de inwoners daarom nu via een formulier hun steun te betuigen aan de oproep voor een referendum.

KNAC is tegen de plannen omdat het effect op de luchtkwaliteit ‘waarschijnlijk zeer gering’ is. Het instellen van een milieuzone dwingt een deel van de inwoners van Utrecht er bovendien toe hun ‘vervuilende auto’ van de hand te doen. De automobilistenclub wil daarom een referendum in Utrecht en heeft voor de inwoners van de stad een formulier ontworpen waarmee zij hun steun kunnen betuigen aan de oproep voor een referendum over de voorgestelde milieuzone.

Het idee voor de milieuzone ontstond nadat was gebleken dat bepaalde delen van de gemeente Utrecht in 2015 waarschijnlijk niet voldoen aan de Europese normen voor de luchtkwaliteit. Het gemeentebestuur meent dit te kunnen oplossen door vanaf 2015 oudere auto’s uit de stad te weren. KNAC zegt te begrijpen dat de gemeente maatregelen moet nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren maar meent dat de voorgestelde maatregel niet de juiste is. Uit onderzoek van de Duitse zusterclub ADAC blijkt dat de in Duitsland ingevoerde milieuzones voor personenauto’s nauwelijks bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit in steden. De gemeente Utrecht heeft meer baat bij schoon openbaar vervoer, bijvoorbeeld in de vorm van elektrisch aangedreven bussen, ze redeneert KNAC. De gemeente Utrecht zegt van oude vervuilende diesels af te willen maar de afschaffing van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting heeft al tot gevolg  dat een groot aantal oude diesels al naar het buitenland gaat via export. Bovendien, zegt KNAC, meet de gemeente Utrecht met twee maten, want voor een deel van het eigen gemeentelijke wagenpark wordt ontheffing verleend van het verbod in de milieuzone te rijden met een vervuilend voertuig.  Zo’n ontheffing komt er niet voor inwoners van de gemeente Utrecht, wat verstrekkende gevolgen kan hebben. Inwoners van de milieuzone die een oudere auto hebben, worden gedwongen deze van de hand te doen. De gereserveerde tien miljoen euro ter compensatie – in de vorm van een sloopregeling en/of subsidie – zou veel te weinig zijn.

Om de mening van de inwoners van Utrecht te peilen wil KNAC een referendum organiseren. De initiator hiervan is Peter Staal, directeur van KNAC en inwoner van de gemeente Utrecht. Het formulier om steun aan het referendum te betuigen, is via www.knac.nl te downloaden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

KNAC wil steun voor oproep voor referendum milieuzone Utrecht - Automobielmanagement.nl

KNAC wil steun voor oproep voor referendum milieuzone Utrecht

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club is tegen het plan van de gemeente Utrecht om in 2015 een milieuzone voor personenauto’s in te stellen. KNAC wil daarover een referendum onder de inwoners van Utrecht en vraagt de inwoners daarom nu via een formulier hun steun te betuigen aan de oproep voor een referendum.

KNAC is tegen de plannen omdat het effect op de luchtkwaliteit ‘waarschijnlijk zeer gering’ is. Het instellen van een milieuzone dwingt een deel van de inwoners van Utrecht er bovendien toe hun ‘vervuilende auto’ van de hand te doen. De automobilistenclub wil daarom een referendum in Utrecht en heeft voor de inwoners van de stad een formulier ontworpen waarmee zij hun steun kunnen betuigen aan de oproep voor een referendum over de voorgestelde milieuzone.

Het idee voor de milieuzone ontstond nadat was gebleken dat bepaalde delen van de gemeente Utrecht in 2015 waarschijnlijk niet voldoen aan de Europese normen voor de luchtkwaliteit. Het gemeentebestuur meent dit te kunnen oplossen door vanaf 2015 oudere auto’s uit de stad te weren. KNAC zegt te begrijpen dat de gemeente maatregelen moet nemen om de luchtkwaliteit te verbeteren maar meent dat de voorgestelde maatregel niet de juiste is. Uit onderzoek van de Duitse zusterclub ADAC blijkt dat de in Duitsland ingevoerde milieuzones voor personenauto’s nauwelijks bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit in steden. De gemeente Utrecht heeft meer baat bij schoon openbaar vervoer, bijvoorbeeld in de vorm van elektrisch aangedreven bussen, ze redeneert KNAC. De gemeente Utrecht zegt van oude vervuilende diesels af te willen maar de afschaffing van de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting heeft al tot gevolg  dat een groot aantal oude diesels al naar het buitenland gaat via export. Bovendien, zegt KNAC, meet de gemeente Utrecht met twee maten, want voor een deel van het eigen gemeentelijke wagenpark wordt ontheffing verleend van het verbod in de milieuzone te rijden met een vervuilend voertuig.  Zo’n ontheffing komt er niet voor inwoners van de gemeente Utrecht, wat verstrekkende gevolgen kan hebben. Inwoners van de milieuzone die een oudere auto hebben, worden gedwongen deze van de hand te doen. De gereserveerde tien miljoen euro ter compensatie – in de vorm van een sloopregeling en/of subsidie – zou veel te weinig zijn.

Om de mening van de inwoners van Utrecht te peilen wil KNAC een referendum organiseren. De initiator hiervan is Peter Staal, directeur van KNAC en inwoner van de gemeente Utrecht. Het formulier om steun aan het referendum te betuigen, is via www.knac.nl te downloaden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding