Dat zegt het CAR-instituut van professor Ferdinand Dudenhöffer van de universiteit van Duisburg-Essen. In Duitsland ontbreekt het aan een politiek kader die het de elektrische auto mogelijk maakt zijn voordelen uit te spelen, in het bijzonder in de grootstedelijke gebieden. In het onderzoek ‘Elektromobiliteit – wat gaat er mis in Duitsland?’ laten de betrokken wetenschappers zien dat Duitsland niet alleen in absolute aantallen wereldwijd achteraan staat, maar dat het in vergelijking met andere industrielanden het potentieel van ev’s maar deels benut.    

Nog geen tweeënhalfduizend ev’s registreerde men in Duitsland in het eerste halfjaar van 2013 (wat overigens een plus is van zeventig procent ten opzichte van 2012). Dat is een marktaandeel van zo’n 0,15 procent waarbij het ook nog zo is dat negenhonderd van de registraties op naam staan van dealers en fabrikanten.  CAR vindt dat het beter kan, zo bewijst Nederland. In het eerste halfjaar zijn bij ons 1.184 ev’s geregistreerd wat goed is voor een marktaandeel van 0,56 procent. (bron: KFZ)