Strop voor Renault door sancties tegen Iran

Als gevolg van de economische sancties tegen Iran kan autofabrikant Renault voorlopig geen onderdelen leveren aan zijn fabrieken daar. Dat heeft de nodige financiële gevolgen voor de onderneming.

De huidige situatie in Iran is niet alleen vervelend voor de direct betrokkenen maar ook voor  autofabrikant Renault. Iran staat met ruim honderdduizend verkochte auto’s in 2012 op de achtste plaats van het lijstje van afzetmarkten van het Franse merk. Als gevolg van de economische sancties tegen Iran vanwege zijn nucleaire activiteiten, kunnen er sinds 1 juli geen onderdelen meer worden geleverd aan de Khodro-fabriek in Teheran. In Iran bouwt Renault de Dacia Logan (die daar Renault Tondar heet) en de Mégane sedan van de vorige generatie. Beide modellen worden geassembleerd met onderdelen uit Europa en de voorraad is inmiddels zo ongeveer op. Renault wil de levering van onderdelen zo snel mogelijk hervatten maar het is nog onduidelijk of dat op korte termijn kan gebeuren. Het Franse merk heeft een marktaandeel van tien procent in Iran en stagnatie of stopzetten van de productie betekent een grote financiële strop. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers meldde Renault een voorziening van 512 miljoen euro te hebben getroffen in verband met de problemen in Iran. (bron: autointernationaal)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Strop voor Renault door sancties tegen Iran - Automobielmanagement.nl

Strop voor Renault door sancties tegen Iran

Als gevolg van de economische sancties tegen Iran kan autofabrikant Renault voorlopig geen onderdelen leveren aan zijn fabrieken daar. Dat heeft de nodige financiële gevolgen voor de onderneming.

De huidige situatie in Iran is niet alleen vervelend voor de direct betrokkenen maar ook voor  autofabrikant Renault. Iran staat met ruim honderdduizend verkochte auto’s in 2012 op de achtste plaats van het lijstje van afzetmarkten van het Franse merk. Als gevolg van de economische sancties tegen Iran vanwege zijn nucleaire activiteiten, kunnen er sinds 1 juli geen onderdelen meer worden geleverd aan de Khodro-fabriek in Teheran. In Iran bouwt Renault de Dacia Logan (die daar Renault Tondar heet) en de Mégane sedan van de vorige generatie. Beide modellen worden geassembleerd met onderdelen uit Europa en de voorraad is inmiddels zo ongeveer op. Renault wil de levering van onderdelen zo snel mogelijk hervatten maar het is nog onduidelijk of dat op korte termijn kan gebeuren. Het Franse merk heeft een marktaandeel van tien procent in Iran en stagnatie of stopzetten van de productie betekent een grote financiële strop. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers meldde Renault een voorziening van 512 miljoen euro te hebben getroffen in verband met de problemen in Iran. (bron: autointernationaal)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding