Beide partijen hebben tegen die tijd nader rekenwerk verricht over de groeiende prijsverschillen in brandstof tussen Nederland en de buurlanden. Gisteren kwamen de bewindsman en brancheorganisaties bij elkaar voor een eerste bespreking.

Volgens Bovag en NOVE lekt in Nederland jaarlijks ruim een miljard euro aan brandstofaccijns en -btw weg, met name doordat automobilisten in het grensgebied gaan tanken in België of Duitsland. De   opeenvolgende accijns- en btw-verhogingen berokkenen volgens Bovag-directeur Koos Burgman de pomphouders in de grensstreek tientallen procenten omzetverlies. Veel grensstations zouden al medewerkers hebben moeten ontslaan. Sluiting van honderden tankstations ligt op de loer.

Bovag en NOVE hebben de staatssecretaris verzocht werk te maken van Europese accijnsharmonisatie. Ook willen ze dat Weekers afziet van de voorgenomen accijnsverhogingen op diesel en LPG per 1 januari. Idem de automatische indexatie van de brandstofaccijns per 1 januari.

Burgman liet zich vergezellen door Clemens van Hulten, voorzitter van Bovag Tankstations, en Rogier Kuin, manager Politiek en Overheid van Bovag. "De staatssecretaris was zeer geïnteresseerd in onze cijfers en het onderliggende onderzoek." Om precies vast te stellen wat de effecten van de extra verhogingen zijn op de ondernemers langs de grens en op de schatkist gaan beide ‘kampen’ hun huiswerk doen. Inzet van Bovag/NOVE: onderbouwen dat verdere verhogingen van de accijnzen uiteindelijk een tegenovergesteld effect hebben op de schatkist: namelijk een verlaging van de overheidsinkomsten.