"Autobelastingen verhogen heeft een sterk negatief effect op het consumentenvertrouwen en op de werkgelegenheid”, aldus de ANWB, de Bovag, de RAI Vereniging en Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

De belangenbehartigers benadrukken dat dit jaar één van de slechtste jaren voor de autobranche is van de laatste decennia. En als de verschillende belastingverhogingen voor de automobilist worden doorgevoerd kan de sector zich gaan opmaken voor een nieuw dieptepunt in 2014. De lastenverhogingen komen bovenop de ruim 20 miljard euro die al via het wegverkeer binnenkomt aan belastingen, aldus de organisaties. Daarmee is Nederland volgens de belangenclubs inmiddels het duurste autoland ten opzichte van de ons omringende landen.

Verder blijkt uit onderzoek van bureau Ecorys dat automobilisten nu reeds gemiddeld tien  cent per gereden kilometer aan belastingen afdragen, terwijl daar slechts vijf cent aan uitgaven door de overheid tegenover staat. Door de voorgenomen bezuinigingen op infrastructuur en door de geplande lastenverzwaringen wordt dat verschil alsmaar groter.