De huidige voorzitter (Litouwen) heeft ingestemd met opnieuw een uitstel van de stemming over de norm, zo meldde de organisatie Transport & Environment. Ondertussen heeft de koepelorganisatie van toeleveranciers Clepa zich uitgespoken vóór een norm van 95 gram CO2 per kilometer in 2020. De toeleveranciers positioneren zich daarmee dus tegenover de Duitse bondsregering die in juni het compromisvoorstel al heeft afgekeurd. De Clepa-voorzitter Jean-Marc Gales (ex-PSA) zegt erover: "De plannen van de EU zullen bijdragen aan een concurrentievoordeel van de Europese autoindustrie. Wij geloven dat de normen van 95 gram/km voor personenauto’s en 147 gr/km voor bestelauto’s vanaf 2020 het beste compromis zijn tussen kosten en CO2-reductie." Hij sprak zich uit vóór het aannemen van het compromisvoorstel. "Het meenemen van de supercredits (bijvoorbeeld het dubbel meerekenen van elektrische auto’s en hybrides) en van eco-innovaties voor auto’s met lage emissies zal de ontwikkeling van baanbrekende technologieën stimuleren."

Hiervan zullen natuurlijk vooral de toeleveranciers profiteren, waar de fabrikanten steeds meer zullen moeten inkopen als er snel aan hogere normen moet worden voldaan.

Afgelopen juni heeft de Duitse bondsregering onder kanselier Merkel (CDU) zijn veto uitgesproken over een uitonderhandeld compromis tussen de Europese Commissie en de Europese autofabrikanten. De reden van Duitsland is dat het productportfolio van Daimler, BMW en Volkswagen niet geschikt is voor de nieuwe norm. Zij hebben verhoudingsgewiis meer grote en zware auto’s in hun gamma dan hun (Franse en Italiaanse) concurrentie. Zij zouden daarom verhoudingsgewijs grote investeringen moeten doen om in dezelfde periode aan de nieuwe normen te kunnen voldoen. De bondsregering wil dat nieuwe de norm in 2014 wordt ingevoerd in plaats van in 2020. (bron: Automobilwoche)