Boze Bovag bezorgt melkkoeien bij politiek

Op de dag dat in de Tweede Kamer het Belastingplan 2014 wordt behandeld, heeft Bovag bij de partijkantoren van VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie levensgrote melkkoeien laten afleveren.

Ze symboliseren de ruim 1 miljard euro extra die de partijen met hun begrotingsakkoord willen ophalen bij de automobilist. Bovag vindt dat sprake is van "disproportionele maatregelen" en roept de hele Tweede Kamer op amendementen in te dienen. Daarmee zouden de aanvullende maatregelen gecompenseerd moeten worden. "Per personen- en bedrijfsauto wordt momenteel gemiddeld al ruim 2.000 euro per jaar bijgedragen aan de schatkist. En dat is méér dan genoeg", aldus de brancheorganisatie. De symbolische melkkoe – op ware grootte – is vanochtend bezorgd bij de kantoren van de vijf partijen die het akkoord over het Belastingplan 2014 sloten.

De coalitie en de drie oppositiefracties willen onder meer de accijnzen op diesel en LPG verhogen, compensatie voor de hogere motorrijtuigenbelasting (mrb) terugdraaien en de aanschafbelasting voor nieuwe auto’s (bpm) verhogen. Alle autogerelateerde maatregelen komen neer op een lastenverzwaring van ruim 1 miljard euro, bovenop de 20 miljard euro die via weggebruikers jaarlijks al in de schatkist belandt. Onderzoek door bureau Ecorys heeft volgens Bovag aangetoond dat een accijnsverhoging voor diesel en LPG (bovenop de inmiddels automatische, jaarlijkse inflatiecorrectie op accijnzen voor alle brandstoffen, plus nog eens 21 procent btw over de accijns) een averechts effect sorteert: netto komt nog niet de helft van de begrote 280 miljoen euro binnen. Daarnaast  lopen pomphouders in de grensregio 560 miljoen euro omzet mis, vooral omdat ook transporteurs massaal over de grens gaan tanken. Verhoging van mrb en bpm zou bovendien strijdig zijn met de afspraken die volgens de zogenaamde Autobrief 1 van toenmalig minister Jan-Kees de Jager tot 2016 ‘in beton’ waren gegoten.

Reacties

1 melkkoe ? ze hadden een hele veestapel moeten bezorgen !!

Geplaatst door: marcel op

De Nederlandse politiek heeft nog maar weinig te maken met regeren. Geld harken staat bovenaan op de agenda. Het droevige is dat onze incompetente politici zelfs daarin niet slagen omdat er grenzen zijn aan geld harken. We zien meer dan genoeg aan voorbeelden zoals lege parkeerplaatsen omdat het betaald parkeren te duur geworden is. Ook alcoholaccijnsverhogingen die geen extra geld binnen brengen. Tesamen met het visieloze en vooral inconsistente beleid vormt dit een desastreuze mix die de economie frustreert. We zouden beter af zijn zonder regering. Als regeren vooruit zien is dan is hier al heel lang niet geregeerd

Geplaatst door: Eduard Pijl op
Boze Bovag bezorgt melkkoeien bij politiek - Automobielmanagement.nl

Boze Bovag bezorgt melkkoeien bij politiek

Op de dag dat in de Tweede Kamer het Belastingplan 2014 wordt behandeld, heeft Bovag bij de partijkantoren van VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie levensgrote melkkoeien laten afleveren.

Ze symboliseren de ruim 1 miljard euro extra die de partijen met hun begrotingsakkoord willen ophalen bij de automobilist. Bovag vindt dat sprake is van "disproportionele maatregelen" en roept de hele Tweede Kamer op amendementen in te dienen. Daarmee zouden de aanvullende maatregelen gecompenseerd moeten worden. "Per personen- en bedrijfsauto wordt momenteel gemiddeld al ruim 2.000 euro per jaar bijgedragen aan de schatkist. En dat is méér dan genoeg", aldus de brancheorganisatie. De symbolische melkkoe – op ware grootte – is vanochtend bezorgd bij de kantoren van de vijf partijen die het akkoord over het Belastingplan 2014 sloten.

De coalitie en de drie oppositiefracties willen onder meer de accijnzen op diesel en LPG verhogen, compensatie voor de hogere motorrijtuigenbelasting (mrb) terugdraaien en de aanschafbelasting voor nieuwe auto’s (bpm) verhogen. Alle autogerelateerde maatregelen komen neer op een lastenverzwaring van ruim 1 miljard euro, bovenop de 20 miljard euro die via weggebruikers jaarlijks al in de schatkist belandt. Onderzoek door bureau Ecorys heeft volgens Bovag aangetoond dat een accijnsverhoging voor diesel en LPG (bovenop de inmiddels automatische, jaarlijkse inflatiecorrectie op accijnzen voor alle brandstoffen, plus nog eens 21 procent btw over de accijns) een averechts effect sorteert: netto komt nog niet de helft van de begrote 280 miljoen euro binnen. Daarnaast  lopen pomphouders in de grensregio 560 miljoen euro omzet mis, vooral omdat ook transporteurs massaal over de grens gaan tanken. Verhoging van mrb en bpm zou bovendien strijdig zijn met de afspraken die volgens de zogenaamde Autobrief 1 van toenmalig minister Jan-Kees de Jager tot 2016 ‘in beton’ waren gegoten.

Reacties

1 melkkoe ? ze hadden een hele veestapel moeten bezorgen !!

Geplaatst door: marcel op

De Nederlandse politiek heeft nog maar weinig te maken met regeren. Geld harken staat bovenaan op de agenda. Het droevige is dat onze incompetente politici zelfs daarin niet slagen omdat er grenzen zijn aan geld harken. We zien meer dan genoeg aan voorbeelden zoals lege parkeerplaatsen omdat het betaald parkeren te duur geworden is. Ook alcoholaccijnsverhogingen die geen extra geld binnen brengen. Tesamen met het visieloze en vooral inconsistente beleid vormt dit een desastreuze mix die de economie frustreert. We zouden beter af zijn zonder regering. Als regeren vooruit zien is dan is hier al heel lang niet geregeerd

Geplaatst door: Eduard Pijl op