Eerste elf keurmerken ritregistratiesystemen uitgereikt

Al elf leveranciers van ritregistratiesystemen voldoen aan de nieuwste eisen van de Belastingdienst en ontvingen daarom het Keurmerk Ritregistratiesystemen tijdens van Jaarcongres van ECP. Ook Cartracker kreeg een certificaat.

Met honderdvijftig nieuwe inspecteurs zal de Belastingdienst vanaf 2014 veel meer gaan controleren op de kilometerregistratie van mensen die zakelijk autorijden maar geen bijtelling betalen. Het Keurmerk Ritregistratiesystemen (RRS) wordt verstrekt aan een leverancier die de rittenadministratie goed heeft geregeld waardoor de gebruiker geen boetes krijgt. De certificering gebeurt door een onafhankelijke stichting. Tijdens het Jaarcongres van de ECP in het Circustheater te Scheveningen ontving ook Moniek Hop, manager van Decos Cartracker, als één van de elf eersten het certificaat. “Dankzij dit certificaat is het voor de gebruikers veel eenvoudiger een keuze te maken voor een leverancier. Wil je een sluitende administratie, waarin zakelijke ritten op betrouwbare wijze gescheiden worden van privéritten, dan kies je voor een partij met het keurmerk.” Met zo veel meer inspecteurs in dienst zal de Belastingdienst vanaf 2014 veel meer gaan controleren op de kilometerregistratie. Hop verwacht dat de controleurs eerder controles zullen gaan uitvoeren bij mensen die op een andere manier een rittenregistratie hebben ingeleverd dan bij mensen met een keurmerksysteem.

Het keurmerk RRS is opgericht door een onafhankelijke stichting, in nauwe samenwerking met de Belastingdienst. Zij wilden het voor de eindgebruiker vereenvoudigen een onderscheid te kunnen maken in een markt met ruim honderd systemen en aanbieders. Leveranciers met het keurmerk voldoen aan de laatste eisen en tonen tegelijkertijd aan dat de privacy en continuïteit bij hen goed zijn geregeld. “Samen met andere leveranciers hebben wij in klankbordgroepen met de stichting en de Belastingdienst overlegd. Daarbij hebben we steeds gekeken naar wat redelijk is voor de gebruiker. Vervolgens zijn alle leveranciers beoordeeld door Price Waterhouse Coopers.”

Een sluitende administratie is niet alleen een verantwoordelijkheid van de bestuurder – die nog heel vaak een handmatige administratie blijkt te voeren. Hop vindt dat onbegrijpelijk. “Als werkgever ben je verantwoordelijk. Je loopt dus kans op boetes van duizenden euro’s als het niet goed is geregeld.”

De volgende bedrijven/systemen hebben het keurmerk ontvangen:

Accredis B.V. – Accredis NeXT, versie 3.0
APS B.V. – APS Connect, versie R9
Decos Mobile Solutions B.V. – Decos Cartracker
EuropeTrack B.V. – Europetrack 2
Inter-Data Nederland B.V. – Mijn rittenregistratie, versie R9
Micpoint BV – MyFMS, versie 1.5.2
RAM Mobile Data – Track-and-Trace Fiscaal
RitAssistNederland B.V. – RitAssist RRS, versie 2.2.X
Technocon – Moving Intelligence, versie 1.0
TrackJack Europe B.V. – TrackJack PRO Fiscaal Service, versie 1.0
Transscope Voertuigsystemen b.v. – Blackbox XP

Eerste elf keurmerken ritregistratiesystemen uitgereikt - Automobielmanagement.nl

Eerste elf keurmerken ritregistratiesystemen uitgereikt

Al elf leveranciers van ritregistratiesystemen voldoen aan de nieuwste eisen van de Belastingdienst en ontvingen daarom het Keurmerk Ritregistratiesystemen tijdens van Jaarcongres van ECP. Ook Cartracker kreeg een certificaat.

Met honderdvijftig nieuwe inspecteurs zal de Belastingdienst vanaf 2014 veel meer gaan controleren op de kilometerregistratie van mensen die zakelijk autorijden maar geen bijtelling betalen. Het Keurmerk Ritregistratiesystemen (RRS) wordt verstrekt aan een leverancier die de rittenadministratie goed heeft geregeld waardoor de gebruiker geen boetes krijgt. De certificering gebeurt door een onafhankelijke stichting. Tijdens het Jaarcongres van de ECP in het Circustheater te Scheveningen ontving ook Moniek Hop, manager van Decos Cartracker, als één van de elf eersten het certificaat. “Dankzij dit certificaat is het voor de gebruikers veel eenvoudiger een keuze te maken voor een leverancier. Wil je een sluitende administratie, waarin zakelijke ritten op betrouwbare wijze gescheiden worden van privéritten, dan kies je voor een partij met het keurmerk.” Met zo veel meer inspecteurs in dienst zal de Belastingdienst vanaf 2014 veel meer gaan controleren op de kilometerregistratie. Hop verwacht dat de controleurs eerder controles zullen gaan uitvoeren bij mensen die op een andere manier een rittenregistratie hebben ingeleverd dan bij mensen met een keurmerksysteem.

Het keurmerk RRS is opgericht door een onafhankelijke stichting, in nauwe samenwerking met de Belastingdienst. Zij wilden het voor de eindgebruiker vereenvoudigen een onderscheid te kunnen maken in een markt met ruim honderd systemen en aanbieders. Leveranciers met het keurmerk voldoen aan de laatste eisen en tonen tegelijkertijd aan dat de privacy en continuïteit bij hen goed zijn geregeld. “Samen met andere leveranciers hebben wij in klankbordgroepen met de stichting en de Belastingdienst overlegd. Daarbij hebben we steeds gekeken naar wat redelijk is voor de gebruiker. Vervolgens zijn alle leveranciers beoordeeld door Price Waterhouse Coopers.”

Een sluitende administratie is niet alleen een verantwoordelijkheid van de bestuurder – die nog heel vaak een handmatige administratie blijkt te voeren. Hop vindt dat onbegrijpelijk. “Als werkgever ben je verantwoordelijk. Je loopt dus kans op boetes van duizenden euro’s als het niet goed is geregeld.”

De volgende bedrijven/systemen hebben het keurmerk ontvangen:

Accredis B.V. – Accredis NeXT, versie 3.0
APS B.V. – APS Connect, versie R9
Decos Mobile Solutions B.V. – Decos Cartracker
EuropeTrack B.V. – Europetrack 2
Inter-Data Nederland B.V. – Mijn rittenregistratie, versie R9
Micpoint BV – MyFMS, versie 1.5.2
RAM Mobile Data – Track-and-Trace Fiscaal
RitAssistNederland B.V. – RitAssist RRS, versie 2.2.X
Technocon – Moving Intelligence, versie 1.0
TrackJack Europe B.V. – TrackJack PRO Fiscaal Service, versie 1.0
Transscope Voertuigsystemen b.v. – Blackbox XP