Voor de bijtelling wordt per 2014 verschil gemaakt tussen de volledig elektrische auto’s (4% bijtelling) en plug-in hybride auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km (7% bijtelling). De 0%-bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km geldt alleen nog bij een tenaamstelling tot uiterlijk eind 2013.

Wat wijzigt er nog meer? De bovengrens van de BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s wordt – in lijn met eerdere aanscherpingen per midden 2012 en begin 2013 – ook per 1 januari 2014 aangescherpt. De BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot kleiner dan 86 gram/km bij dieselauto’s en kleiner dan 89 gram/km in overige gevallen. Per 2015 wordt de BPM-vrijstelling beperkt tot auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/km.

Buitenlandse controle

Naast intensievere controle op gebruik van buitenlandse kentekens, wordt ook de wet aangescherpt. Vanaf 2014 wordt een woonplaatsfictie ingevoerd: Inschrijving in de gemeentelijke administratie of het handelsregister leidt dan in principe tot MRB-heffing op de auto met een buitenlands kenteken.

Accijnstarieven

In het regeerakkoord waren afspraken gemaakt over de brandstofaccijnzen. Deze zijn dan ook verwerkt in de aangenomen wetsvoorstellen. Per 2014 gaan de accijnzen – naast de gebruikelijke indexatie – met 7 cent omhoog voor een liter LPG en met 3 cent voor een liter diesel. Ook hiervoor geldt dat een aantal moties en amendementen vanuit de Tweede Kamer om dit terug te draaien of uit te stellen, niet zijn aangenomen.

De aanscherping van de CO2-normen voor de 14%- en de 20%-bijtellingscategorie, de grens van de BPM-vrijstelling en de beperking van het nihiltarief van de MRB tot auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km, zijn al in eerder stadium door het parlement aangenomen.

Bron: Autoleasewereld