Meerderheid Tweede Kamer keurt oldtimerregeling goed

Een meerderheid binnen de Tweede Kamer heeft deze week ingestemd met de voorgenomen nieuwe MRB-regeling voor oldtimers.

De VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie sloten in oktober al een akkoord over de begroting voor 2014. Vorige week kwam het draagvlak bij de grootste oppositiepartijen (CDA, SP, PVV en 50 Plus) voor een alternatief (uitstel oldtimerregeling naar 2015) nadrukkelijk aan het licht. De moties en amendementen daartoe werden echter door de Tweede Kamer van tafel geveegd.

Eerste Kamer belangrijke schakel

Deze uitkomst kwam niet als een verrassing. Ook niet bij lobbygroep VrijstellingOldtimer initiatiefnemer Wouter van Embden. "Dit zagen we wel aankomen. Hoewel het verzet vanuit de oppositie tegen de nieuwe regels groeide, bleek dit niet bestand tegen het najaarsakkoord. Dus rest ons niets anders te doen dan het zetten van een belangrijke vervolgstap." Die stap zal bestaan uit vervolggesprekken met leden van de Eerste Kamer. Daar bleken al eerder bedenkingen te zijn tegen de maatregel. "En dan met name uit kwaliteitsoogpunt." Ook juridisch is de zaak bedenkelijk. Het Amendement van Vliet zou namelijk pas in 2015 worden geëvalueerd. Daarnaast zijn drie maatregelen in vier jaar tijd disproportioneel.

Juridisch aspect

Ook advocaat Mr Tom Barkhuysen- juridisch partner van lobbygroep VrijstellingOldtimer sluit zich daarbij aan. Hij sommeerde Staatssecretaris Weekers al om het 40-jaar compromis te schrappen uit het Belastingplan. En hij staat paraat om verdere acties af te kondigen. De spreekbuis van het Ministerie van Financiën is echter aan vastomlijnde regelgeving gehouden. Regels, die door Europa aan Nederland zijn opgelegd. De begroting moet kloppen en vervolgens wordt gekeken waar het geld vandaan gehaald moet worden. Of de pecunia daadwerkelijk richting Staatskas vloeien is van ondergeschikt belang. En gedragsgevolgen tellen ook niet.

Hoe nu verder?

Wat de oldtimerbezitters en -liefhebbers betreft: Wouter van Embden en zijn team geven niet op. De komende weken zal- zoals gezegd- intensief gesproken worden met leden van de Eerste Kamer. En de leden aldaar kunnen alsnog hun veto uitspreken over het Belastingplan. Een veto dat -de mobiliteitssector in het algemeen en de oldtimersector in het bijzonder- hernieuwd perspectief geeft.

Bron: AutoMotor Klassiek 

Voor een overzicht van de overheidsregels betreffende de oldtimers klikt u HIER.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Het is en blijft een onrechtmatige zaak. Ik heb voor jaren terug een Amerikaanse oldtimer gekocht. Daar ik met het milieu zeer begaan ben, heb ik in deze auto een LPG installatie laten inbouwen. Niet om de kosten van het gebruik maar puur voor milieu. Bij de laatste apk keuring [vorige week]gaf de keurmeester mij een compliment wat betreft de uitstoot van de auto, deze kan wedijveren met moderne voertuigen. Maar het idiote is dat ik deze installatie er nu moet laten uithalen, terwijl ik er nog geen 2000 km per jaar mee rij. Ik vind het een belachelijke regeling.

Geplaatst door: Anthonius Vlutters op

Alle oldtimerbezitters en mensen uit de branche moeten een groete staking organiseren, dan wordt er wel geluisterd.

Geplaatst door: noor op

Is het milieu nu ineens niet meer belangrijk en demonteert men de lpg-installatie?

Geplaatst door: Robin op

Allemaal ook verscholen in Euro-reglementen.(zie “Juridisch aspect”). Als de begroting maar rond is,hoè, maakt niet uit. Van de 3 miljoen ambtenaren er 1/3e wegsturen,nee.Het geld gaat iig NIET naar Nederland(ers), maar naar Europa!En om over die regelgeving te praten : in bv Duitsland en België hebben auto’s de Klassieke Status v.a. 30 jaar…..Homo’s uit Den Haag, dat wij dit nog pikken !

Geplaatst door: JP op

Inderdaad Duitsland en Belgie hanteren ze 30 jaar. Ik vind het een schandaal, dat er alleen naar het geld kwestie wordt gekeken en niet naar de gevolgen hiervan. Zoals bedrijven en de hobby van de echte liefhebbers. Mijn GMC Van rijdt al vanaf 1980 hier in Nederland, de laatste 2 jaar is er meer dan 9500,00 euro ingestoken. Nu blijkt dat de mbr regeling verandert en zo is de waarde van mijn voertuig gekelderd en kan hem met de nieuwe regeling ook niet meer betalen. Dag hobby, bedankt Weekers. Leuk om te weten dat u het alleen maar doet voor de begroting moet kloppen en vervolgens wordt gekeken waar het geld vandaan gehaald moet worden. Want eerst was het ook uit milieu overweging maar LPG is schoner dan benzine en diesel. Ik ben benieuwd of Weekers ook een oldtimer heeft en uit welk jaar. Maar die heeft geen last van de crisis net zoals Rutte die tijdens een gesprek op een school zei: ik verdien genoeg.

Geplaatst door: Peter Eygenrook op

Kort door de bocht en zonder enige logica!
Alle belasting zaken kunnen door de regering worden opgevraagd en vergeleken ook registratie van kentekens en APK gegevens.Zo kan de overheid makkelijk zien of een Oldtimer bezitter meer kentekens op naam heeft en uit welk bouwjaar deze voertuigen zijn.
Ook kan men uit de APK gegevens de gereden kilometers per jaar aflezen.
Dus indien een persoon meer kentekens op zijn naam heeft en voor een kenteken wegen belasting betaald is dit samen met de bouwjaar gegevens van tweede of derde auto kraak helder of dit een liefhebber cq hobbyist is!Men kan immers maar in een auto tegelijk rijden!
Het is dus gewoon onrechtmatig afpakken van geld hobby en vertrouwen in onze overheid!
Dom als je dan mensen wil pakken die misbruik maken van deze oldtimer regeling stop dan de HSB in de benzine prijs, dat is eerlijk en betaal je voor het gebruik van ons wegennet.
enige optie voor een liefhebber met een oldtimer is schorssen of bvb LPG er uit halen dat levert geen geld op wel Co2!

Geplaatst door: Aernout op

allo allemaal,

1e Kamer CORDON SANITAIRE……?

Met de billen geknepen rennen naar de WC moet ik ervan.

Verkrampt denk ik aan mijn gedoodverfde oldtimertje en walg van dat zooitje….

Tegen dit bewind trek jut niet met rozenblaadjes, handkusjes en beleefheidsknikjes.

Het lijkt bijna, als je niet vrijwillig je inkomen op tafel legt, haalt men ut gewoon uit je zak.

Smeren met zand is de enige optie tegen hardleerse zelfingenomen gezondheidskwaalen.

Ik begin 30-12-2013 met mn huidige 508 uit PROTEST te schorsen, ongeacht WIEWATWAAR !!!

Omdat ik niet genaaid wil worden voor één maand wegenbelasting en er 2 terug moet vragen, LET OP !!!

Ga NIET zitten wachten, dit kost 24 eurie, want dat moet je TOCH met een gewicht van dik 3 ton en diesel.

Verzekerd blijftie toch, gekeurd ook, meld em gewoon weer aan als het herzien is.

Bedenk is……..minimaal 30.000 gelijktijdige schorsingen zou een behoorlijk vervelende aangelegenheid worden.

Waarschijnlijk zijn het er meer die plots beseffen dat menes is……

IK ga liever ff lopen.

IK bén al gaan lopen wat mijn gewone auto betreft.

Waar is die leeuw in jullie dan ?

Geplaatst door: MAT508 op
Meerderheid Tweede Kamer keurt oldtimerregeling goed - Automobielmanagement.nl

Meerderheid Tweede Kamer keurt oldtimerregeling goed

Een meerderheid binnen de Tweede Kamer heeft deze week ingestemd met de voorgenomen nieuwe MRB-regeling voor oldtimers.

De VVD, PvdA, D66, SGP en ChristenUnie sloten in oktober al een akkoord over de begroting voor 2014. Vorige week kwam het draagvlak bij de grootste oppositiepartijen (CDA, SP, PVV en 50 Plus) voor een alternatief (uitstel oldtimerregeling naar 2015) nadrukkelijk aan het licht. De moties en amendementen daartoe werden echter door de Tweede Kamer van tafel geveegd.

Eerste Kamer belangrijke schakel

Deze uitkomst kwam niet als een verrassing. Ook niet bij lobbygroep VrijstellingOldtimer initiatiefnemer Wouter van Embden. "Dit zagen we wel aankomen. Hoewel het verzet vanuit de oppositie tegen de nieuwe regels groeide, bleek dit niet bestand tegen het najaarsakkoord. Dus rest ons niets anders te doen dan het zetten van een belangrijke vervolgstap." Die stap zal bestaan uit vervolggesprekken met leden van de Eerste Kamer. Daar bleken al eerder bedenkingen te zijn tegen de maatregel. "En dan met name uit kwaliteitsoogpunt." Ook juridisch is de zaak bedenkelijk. Het Amendement van Vliet zou namelijk pas in 2015 worden geëvalueerd. Daarnaast zijn drie maatregelen in vier jaar tijd disproportioneel.

Juridisch aspect

Ook advocaat Mr Tom Barkhuysen- juridisch partner van lobbygroep VrijstellingOldtimer sluit zich daarbij aan. Hij sommeerde Staatssecretaris Weekers al om het 40-jaar compromis te schrappen uit het Belastingplan. En hij staat paraat om verdere acties af te kondigen. De spreekbuis van het Ministerie van Financiën is echter aan vastomlijnde regelgeving gehouden. Regels, die door Europa aan Nederland zijn opgelegd. De begroting moet kloppen en vervolgens wordt gekeken waar het geld vandaan gehaald moet worden. Of de pecunia daadwerkelijk richting Staatskas vloeien is van ondergeschikt belang. En gedragsgevolgen tellen ook niet.

Hoe nu verder?

Wat de oldtimerbezitters en -liefhebbers betreft: Wouter van Embden en zijn team geven niet op. De komende weken zal- zoals gezegd- intensief gesproken worden met leden van de Eerste Kamer. En de leden aldaar kunnen alsnog hun veto uitspreken over het Belastingplan. Een veto dat -de mobiliteitssector in het algemeen en de oldtimersector in het bijzonder- hernieuwd perspectief geeft.

Bron: AutoMotor Klassiek 

Voor een overzicht van de overheidsregels betreffende de oldtimers klikt u HIER.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Het is en blijft een onrechtmatige zaak. Ik heb voor jaren terug een Amerikaanse oldtimer gekocht. Daar ik met het milieu zeer begaan ben, heb ik in deze auto een LPG installatie laten inbouwen. Niet om de kosten van het gebruik maar puur voor milieu. Bij de laatste apk keuring [vorige week]gaf de keurmeester mij een compliment wat betreft de uitstoot van de auto, deze kan wedijveren met moderne voertuigen. Maar het idiote is dat ik deze installatie er nu moet laten uithalen, terwijl ik er nog geen 2000 km per jaar mee rij. Ik vind het een belachelijke regeling.

Geplaatst door: Anthonius Vlutters op

Alle oldtimerbezitters en mensen uit de branche moeten een groete staking organiseren, dan wordt er wel geluisterd.

Geplaatst door: noor op

Is het milieu nu ineens niet meer belangrijk en demonteert men de lpg-installatie?

Geplaatst door: Robin op

Allemaal ook verscholen in Euro-reglementen.(zie “Juridisch aspect”). Als de begroting maar rond is,hoè, maakt niet uit. Van de 3 miljoen ambtenaren er 1/3e wegsturen,nee.Het geld gaat iig NIET naar Nederland(ers), maar naar Europa!En om over die regelgeving te praten : in bv Duitsland en België hebben auto’s de Klassieke Status v.a. 30 jaar…..Homo’s uit Den Haag, dat wij dit nog pikken !

Geplaatst door: JP op

Inderdaad Duitsland en Belgie hanteren ze 30 jaar. Ik vind het een schandaal, dat er alleen naar het geld kwestie wordt gekeken en niet naar de gevolgen hiervan. Zoals bedrijven en de hobby van de echte liefhebbers. Mijn GMC Van rijdt al vanaf 1980 hier in Nederland, de laatste 2 jaar is er meer dan 9500,00 euro ingestoken. Nu blijkt dat de mbr regeling verandert en zo is de waarde van mijn voertuig gekelderd en kan hem met de nieuwe regeling ook niet meer betalen. Dag hobby, bedankt Weekers. Leuk om te weten dat u het alleen maar doet voor de begroting moet kloppen en vervolgens wordt gekeken waar het geld vandaan gehaald moet worden. Want eerst was het ook uit milieu overweging maar LPG is schoner dan benzine en diesel. Ik ben benieuwd of Weekers ook een oldtimer heeft en uit welk jaar. Maar die heeft geen last van de crisis net zoals Rutte die tijdens een gesprek op een school zei: ik verdien genoeg.

Geplaatst door: Peter Eygenrook op

Kort door de bocht en zonder enige logica!
Alle belasting zaken kunnen door de regering worden opgevraagd en vergeleken ook registratie van kentekens en APK gegevens.Zo kan de overheid makkelijk zien of een Oldtimer bezitter meer kentekens op naam heeft en uit welk bouwjaar deze voertuigen zijn.
Ook kan men uit de APK gegevens de gereden kilometers per jaar aflezen.
Dus indien een persoon meer kentekens op zijn naam heeft en voor een kenteken wegen belasting betaald is dit samen met de bouwjaar gegevens van tweede of derde auto kraak helder of dit een liefhebber cq hobbyist is!Men kan immers maar in een auto tegelijk rijden!
Het is dus gewoon onrechtmatig afpakken van geld hobby en vertrouwen in onze overheid!
Dom als je dan mensen wil pakken die misbruik maken van deze oldtimer regeling stop dan de HSB in de benzine prijs, dat is eerlijk en betaal je voor het gebruik van ons wegennet.
enige optie voor een liefhebber met een oldtimer is schorssen of bvb LPG er uit halen dat levert geen geld op wel Co2!

Geplaatst door: Aernout op

allo allemaal,

1e Kamer CORDON SANITAIRE……?

Met de billen geknepen rennen naar de WC moet ik ervan.

Verkrampt denk ik aan mijn gedoodverfde oldtimertje en walg van dat zooitje….

Tegen dit bewind trek jut niet met rozenblaadjes, handkusjes en beleefheidsknikjes.

Het lijkt bijna, als je niet vrijwillig je inkomen op tafel legt, haalt men ut gewoon uit je zak.

Smeren met zand is de enige optie tegen hardleerse zelfingenomen gezondheidskwaalen.

Ik begin 30-12-2013 met mn huidige 508 uit PROTEST te schorsen, ongeacht WIEWATWAAR !!!

Omdat ik niet genaaid wil worden voor één maand wegenbelasting en er 2 terug moet vragen, LET OP !!!

Ga NIET zitten wachten, dit kost 24 eurie, want dat moet je TOCH met een gewicht van dik 3 ton en diesel.

Verzekerd blijftie toch, gekeurd ook, meld em gewoon weer aan als het herzien is.

Bedenk is……..minimaal 30.000 gelijktijdige schorsingen zou een behoorlijk vervelende aangelegenheid worden.

Waarschijnlijk zijn het er meer die plots beseffen dat menes is……

IK ga liever ff lopen.

IK bén al gaan lopen wat mijn gewone auto betreft.

Waar is die leeuw in jullie dan ?

Geplaatst door: MAT508 op