Op de nieuwe kentekencard met chip staan de gegevens van zowel het voertuig als de kentekenhouder. Nu staan die op de twee afzonderlijke delen van het papieren kentekenbewijs.

In plaats van het huidige overschrijvingsbewijs krijgt de eigenaar van het voertuig bij de tenaamstelling een tenaamstellingscode. Deze code is nodig als het voertuig van eigenaar wisselt, geschorst, gesloopt of geëxporteerd wordt.

Vanwege de veiligheid worden de kentekencards niet bij voertuigbedrijven of postkantoren, maar alleen centraal bij de RDW aangemaakt. De kaart maakt ook het doorverhandelen van gekloonde voertuigen moeilijker. Bij klonen krijgt een gestolen auto hetzelfde kenteken als een auto van hetzelfde merk en type.

Hetzelfde tarief

De kentekencard houdt hetzelfde tarief als het papieren kentekenbewijs en gaat gelden voor alle voertuigcategorieën. De kaart wordt geleidelijk ingevoerd. Nieuwe voertuigen krijgen vanaf 1 januari bij aflevering een kentekencard. Bestaande voertuigen krijgen een kentekencard als het voertuig op naam van een nieuwe eigenaar overgeschreven wordt. Of als het bestaande kentekenbewijs om andere redenen tussentijds vervangen moet worden.

De verwachting is dat in 2019 alle papieren kentekenbewijzen zijn vervangen door kentekencards.

Uiteindelijk moet de nieuwe card een flinke besparing opleveren van de administratieve lasten voor bedrijven en burgers. Het gaat op termijn om een jaarlijkse besparing van 24 miljoen euro aan administratieve lasten.

Bron: Autoleasewereld