Bovag/Cecra: toegang technische informatie blijft slecht

Alle wetgeving ten spijt is technische voertuiginformatie nog steeds slecht toegankelijk voor autobedrijven buiten de kolom fabrikant-importeur-dealer. Dat blijkt uit nieuw onderzoek door Bovag, onder toezicht van de Europese koepelorganisatie Cecra.

Bij maar zes van de dertien bekeken websites van autofabrikanten werd verbinding gelegd met het voertuig en was er ‘herkenning’ van de betreffende auto. "Verontrustend", vindt Cecra, voor eigenaren van Euro 5 personenwagens, want als de situatie niet verbetert zullen onafhankelijke autobedrijven in veel gevallen niet meer in staat zijn om noodzakelijk onderhoud uit te voeren.

De uitkomsten zijn gepresenteerd aan de Europese Commissie. Wettelijk zijn autofabrikanten eraan gehouden om technische informatie zowel voor eigen dealers als voor vrije garages ter beschikking te stellen. Voor de Europese Commissie zijn de resultaten "waardevolle input" voor haar eigen onderzoek op dit vlak. Mogelijk monden de recente ervaringen uit in een strengere verplichtingen om bestaande regels na te leven. Behalve de toegang zelf vindt de Commissie ook de kwaliteit ervan belangrijk – de duur en kosten om de verlangde informatie te krijgen.

Cecra vertegenwoordigt meer dan 380 duizend automotive ondernemingen in de Europese Unie: 120 duizend officiële merkdealers c.q. reparatieadressen en 260 duizend onafhankelijke onderhoud- en reparatiebedrijven.

Bovag/Cecra: toegang technische informatie blijft slecht - Automobielmanagement.nl

Bovag/Cecra: toegang technische informatie blijft slecht

Alle wetgeving ten spijt is technische voertuiginformatie nog steeds slecht toegankelijk voor autobedrijven buiten de kolom fabrikant-importeur-dealer. Dat blijkt uit nieuw onderzoek door Bovag, onder toezicht van de Europese koepelorganisatie Cecra.

Bij maar zes van de dertien bekeken websites van autofabrikanten werd verbinding gelegd met het voertuig en was er ‘herkenning’ van de betreffende auto. "Verontrustend", vindt Cecra, voor eigenaren van Euro 5 personenwagens, want als de situatie niet verbetert zullen onafhankelijke autobedrijven in veel gevallen niet meer in staat zijn om noodzakelijk onderhoud uit te voeren.

De uitkomsten zijn gepresenteerd aan de Europese Commissie. Wettelijk zijn autofabrikanten eraan gehouden om technische informatie zowel voor eigen dealers als voor vrije garages ter beschikking te stellen. Voor de Europese Commissie zijn de resultaten "waardevolle input" voor haar eigen onderzoek op dit vlak. Mogelijk monden de recente ervaringen uit in een strengere verplichtingen om bestaande regels na te leven. Behalve de toegang zelf vindt de Commissie ook de kwaliteit ervan belangrijk – de duur en kosten om de verlangde informatie te krijgen.

Cecra vertegenwoordigt meer dan 380 duizend automotive ondernemingen in de Europese Unie: 120 duizend officiële merkdealers c.q. reparatieadressen en 260 duizend onafhankelijke onderhoud- en reparatiebedrijven.