Sinds 2006 zijn de autobelastingen in Nederland in toenemende mate afhankelijk geworden van de CO2-uitstoot van de auto. In 2010 is het huidige belastingsysteem voor de bpm geïntroduceerd, waarin de bpm progressief afhankelijk is gemaakt van de CO2-uitstoot: hoe meer de auto verbruikt, hoe meer belasting er wordt betaald. De studie van het PBL laat zien dat dit nieuwe belastingsysteem de aanschaf van zuinige auto’s effectief stimuleert. Aan de hand van een econometrisch model is geanalyseerd in hoeverre veranderingen in de aankoopprijs en operationele kosten van invloed zijn op het autotypekeuzegedrag. Hiervoor zijn enquêtegegevens gebruikt van Nederlandse huishoudens die onlangs een particuliere auto hebben gekocht.
Om hetzelfde effect op de samenstelling van de Nederlandse verkopen van nieuwe auto’s via verhoogde brandstofprijzen te bereiken, zouden aanzienlijke gedifferentieerde prijsverhogingen nodig zijn geweest, zeggen PBL-onderzoekers. (bron: Autoleasewereld)
PBL 2013 – greening-the-dutch-car-fleet-the-role-of-differentiated-sales-taxes-1209. |
Het grote verschil is echter dat in het ene geval(stimulering)de belastingbetaler bijdraagt en in andere geval(accijnsverhoging)de schatkist er beter op wordt.