Europarlement: E-call vanaf oktober 2015

E-call heeft de zegen van de Europarlementscommissie Interne Markt gekregen. Het systeem, dat zelfstandig een alarmcentrale belt bij een ongeluk, moet vanaf oktober 2015 in elk nieuw automodel worden ingebouwd. De Nederlandse onderhandelaar, Wim van de Camp (CDA), is tevreden.

Sommige fabrikanten hebben aangegeven niet op tijd klaar te kunnen zijn, schrijft Camp in een persbericht. Maar daar is hij niet van onder de indruk. "We praten al tien jaar over invoering, nu is het tijd om af te ronden. Dit is goed voor ons allemaal. Dit apparaat kan levens redden."

Veel fabrikanten bouwen het apparaat nu al standaard in. Dankzij het zogeheten e-call-systeem weten ambulance, brandweer en politie exact de locatie van het ongeluk.

Twistpunt bij de nieuwe regel was nog naar welke alarmcentrale de noodoproep gaat, schrijft Camp. Dat hoeft niet altijd 112 te zijn, het mag ook een hulpcentrum van een autofabrikant zijn. De CDA’er is voorstander van zulke varianten. "Autokopers krijgen zo meer keuzemogelijkheden en de alarmcentrales worden minder belast".

Bron: Autolasewereld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Europarlement: E-call vanaf oktober 2015 - Automobielmanagement.nl

Europarlement: E-call vanaf oktober 2015

E-call heeft de zegen van de Europarlementscommissie Interne Markt gekregen. Het systeem, dat zelfstandig een alarmcentrale belt bij een ongeluk, moet vanaf oktober 2015 in elk nieuw automodel worden ingebouwd. De Nederlandse onderhandelaar, Wim van de Camp (CDA), is tevreden.

Sommige fabrikanten hebben aangegeven niet op tijd klaar te kunnen zijn, schrijft Camp in een persbericht. Maar daar is hij niet van onder de indruk. "We praten al tien jaar over invoering, nu is het tijd om af te ronden. Dit is goed voor ons allemaal. Dit apparaat kan levens redden."

Veel fabrikanten bouwen het apparaat nu al standaard in. Dankzij het zogeheten e-call-systeem weten ambulance, brandweer en politie exact de locatie van het ongeluk.

Twistpunt bij de nieuwe regel was nog naar welke alarmcentrale de noodoproep gaat, schrijft Camp. Dat hoeft niet altijd 112 te zijn, het mag ook een hulpcentrum van een autofabrikant zijn. De CDA’er is voorstander van zulke varianten. "Autokopers krijgen zo meer keuzemogelijkheden en de alarmcentrales worden minder belast".

Bron: Autolasewereld

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding