RAI: kort geding brandstofverbruik Toyota ‘opmerkelijk’

RAI Vereniging vindt het ´opmerkelijk´dat Stichting Brandstofverlies één van z’n leden (Toyota) heeft gedaagd in kort geding vanwege de brandstofverbruikscijfers van een auto.

Alle Nederlandse personenauto-importeurs communiceren verbruikscijfers die het resultaat zijn van de officiële EU-meetmethoden in een door de EU voorgeschreven ritcyclus. Deze cyclus is in het leven geroepen om het brandstofverbruik van auto’s onderling met elkaar te kunnen vergelijken op basis van gelijke omstandigheden. De officiële verbruikscijfers zijn de enige cijfers die de autobranche mag communiceren, aldus RAI. En het communiceren van andere cijfers naast de officiële verbruikscijfers zou ‘voor de consument tot verwarring kunnen leiden’. De aanpak die de Nederlandse importeurs kiezen is in lijn met geldende Europese verordeningen, zo meldt de RAI Vereniging in een bericht.  

De vereniging stelt verder dat ‘algemeen bekend is’ dat het feitelijke brandstofverbruik van een auto afhankelijk is van veel verschillende factoren zoals rijgedrag, weersomstandigheden, beladingsgraad, gebruik van elektronische apparatuur aan boord, bandenspanning et cetera.

Stichting Brandstofverlies daagt Toyota in kort geding

RAI: kort geding brandstofverbruik Toyota ‘opmerkelijk’ - Automobielmanagement.nl

RAI: kort geding brandstofverbruik Toyota ‘opmerkelijk’

RAI Vereniging vindt het ´opmerkelijk´dat Stichting Brandstofverlies één van z’n leden (Toyota) heeft gedaagd in kort geding vanwege de brandstofverbruikscijfers van een auto.

Alle Nederlandse personenauto-importeurs communiceren verbruikscijfers die het resultaat zijn van de officiële EU-meetmethoden in een door de EU voorgeschreven ritcyclus. Deze cyclus is in het leven geroepen om het brandstofverbruik van auto’s onderling met elkaar te kunnen vergelijken op basis van gelijke omstandigheden. De officiële verbruikscijfers zijn de enige cijfers die de autobranche mag communiceren, aldus RAI. En het communiceren van andere cijfers naast de officiële verbruikscijfers zou ‘voor de consument tot verwarring kunnen leiden’. De aanpak die de Nederlandse importeurs kiezen is in lijn met geldende Europese verordeningen, zo meldt de RAI Vereniging in een bericht.  

De vereniging stelt verder dat ‘algemeen bekend is’ dat het feitelijke brandstofverbruik van een auto afhankelijk is van veel verschillende factoren zoals rijgedrag, weersomstandigheden, beladingsgraad, gebruik van elektronische apparatuur aan boord, bandenspanning et cetera.

Stichting Brandstofverlies daagt Toyota in kort geding