Dat meldt Automobil Produktion op basis van berichten uit de Russische media.  In de verordening wordt geregeld dat het aantal importmerken voor de wagenparken van overheidsdiensten en regionale regeringen wordt begrenst. Het zou niks te maken hebben met een Russisch antwoord op de EU-sancties inzake de annexatie van De Krim.  Als reden voor de begrenzing van het aantal merken voor dienstauto’s wordt de ondersteuning van de plaatselijke auto-industrie genoemd.  Vooral marktleider Lada heeft problemen want in het afgelopen jaar verloor het belangrijkste merk van Avtovaz zeventien procent aan afzet en heeft nog maar een marktaandeel van iets meer dan zeventien procent over. De baas van Avtovaz, Bo Andersson, wil op de middellange termijn terug naar twintig procent. De verordening van industrieminister Denis Manturov gaat de overheidsdiensten nog maar beperkte mogelijkheden geven om  importmerken te gebruiken in hun wagenparken. Hij heeft die verordening voor ‘de nabije toekomst’ aangekondigd.
Ondertussen heeft het instituut IHS Automotive in verband met de crisis op De Krim, de zwakke positie van de Russische roebel en het afnemende consumentenvertrouwen de verwachtingen voor de Russische automarkt met zeven procent naar beneden bijgesteld – en voor Oekraïne zelfs met ten minste tien procent. (bron: Automobil Produktion)