EV en hybride kosten overheid half miljard euro

De fiscale stimuleringsmaatregelen voor kopers van auto’s met elektrische en hybrideaandrijving hebben de overheid zeker een half miljard euro gekost. Dit blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant.

Wie voor 1 januari als zakelijk rijder een elektrische of hybrideauto ging rijden of als particulier zo’n auto had aangeschaft, profiteerde van verlaging of zelfs vrijstelling van de BPM. Zakelijk rijders profiteren voorlopig nog van verlaging van de fiscale bijtelling. Mede dankzij deze maatregel zijn in 2013 ruim 22.000 (semi-)elektrische auto’s verkocht. De fiscus is hierdoor een half miljard euro aan belastinginkomsten misgelopen.

"Het fiscale voordeel is sinds 1 januari flink teruggeschroefd, omdat niemand had voorzien dat het zó hard zou gaan. Wij zijn dan ook voorstander van een minder rigoureus systeem", zegt Tom Huyskens van de Bovag. Pieter Omtzigt van het CDA stelde hier al eerder Kamervragen over.

Maarten van Biezen, hoofd-Mobiliteit van de stichting Natuur & Milieu, zegt nog steeds achter de fiscale maatregelen te staan. "We wilden met zijn allen de markt voor elektrisch rijden versnellen. Dat is gebeurd. De hybrides hebben daar veel voor gedaan en hun opmars heeft geleid tot een veel betere infrastructuur voor elektrische auto’s. De gebruikers van zuinige auto’s zijn de grote winnaars, net als het milieu. Dat is belangrijker dan de winstgevendheid van de autobranche die wellicht in het geding is gekomen."

Bron: ZER

 

Reacties

Nou ja, is wel een beetje een huilie huilie verhaal dat de Volkskrant presenteert. Immers de feiten (belastingvoordeel en toenemend verkoopvolume) zijn al een half jaar bekend en in de vorm van schriftelijke kamervragen afgehandeld. Toen helemaal niemand erover gehoord.

Daarnaast gaat het verhaal ervan uit dat de kopers zich kwalificeren voor de beschikbare subsidies in volle omvang. In geval van ZZP’ers is echter helemaal afhankelijk van de inkomens (idem trouwens voor ondernemingen: in dat geval gaat het om belastbare winst). Of er dus maximaal geprofiteerd wordt, is alleen af te lezen aan de individuele belastingaangiftes.

Dit bericht is dus zowel laat als tamelijk speculatief (zeg maar: sensatiezuchtig).
Ik vraag me vooral af wie het vuurtje bij de Volkskrant heeft opgestookt en de feiten voor een verontwaardigingsartikel heeft helpen verzamelen. De timing is goed: juist nu wordt er in Den Haag gedacht en gesproken over de autobelastingen van 2016. Who did it?

Jammer dat de Volkskrant er hijgerig achteraan is gelopen, op voorhand glunderen van de zo voorspelbare verontwaardiging. Dacht dat daar al een andere krant voor was.

Geplaatst door: Marc Bolier op

Het is klaarblijkelijk van belang bepaalde definities opnieuw te bekijken omdat normvervaging niet alleen bij de overheid voorkomt. Dat er een korting wordt toegepast op een onbeschoft hoge beasting op automobielen wil nog niet zeggen dat dat geld kost. Een korting op de entreeprijs van de efteling kost zeker ook geld. Als we allemaal gaan denken zoals onze overheid en de volkskrant verdienen we geld wanneer we geen uitgaven doen.
Geen wonder dat het in dit land slecht gaat

Geplaatst door: Eduard Pijl op
EV en hybride kosten overheid half miljard euro - Automobielmanagement.nl

EV en hybride kosten overheid half miljard euro

De fiscale stimuleringsmaatregelen voor kopers van auto’s met elektrische en hybrideaandrijving hebben de overheid zeker een half miljard euro gekost. Dit blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant.

Wie voor 1 januari als zakelijk rijder een elektrische of hybrideauto ging rijden of als particulier zo’n auto had aangeschaft, profiteerde van verlaging of zelfs vrijstelling van de BPM. Zakelijk rijders profiteren voorlopig nog van verlaging van de fiscale bijtelling. Mede dankzij deze maatregel zijn in 2013 ruim 22.000 (semi-)elektrische auto’s verkocht. De fiscus is hierdoor een half miljard euro aan belastinginkomsten misgelopen.

"Het fiscale voordeel is sinds 1 januari flink teruggeschroefd, omdat niemand had voorzien dat het zó hard zou gaan. Wij zijn dan ook voorstander van een minder rigoureus systeem", zegt Tom Huyskens van de Bovag. Pieter Omtzigt van het CDA stelde hier al eerder Kamervragen over.

Maarten van Biezen, hoofd-Mobiliteit van de stichting Natuur & Milieu, zegt nog steeds achter de fiscale maatregelen te staan. "We wilden met zijn allen de markt voor elektrisch rijden versnellen. Dat is gebeurd. De hybrides hebben daar veel voor gedaan en hun opmars heeft geleid tot een veel betere infrastructuur voor elektrische auto’s. De gebruikers van zuinige auto’s zijn de grote winnaars, net als het milieu. Dat is belangrijker dan de winstgevendheid van de autobranche die wellicht in het geding is gekomen."

Bron: ZER

 

Reacties

Nou ja, is wel een beetje een huilie huilie verhaal dat de Volkskrant presenteert. Immers de feiten (belastingvoordeel en toenemend verkoopvolume) zijn al een half jaar bekend en in de vorm van schriftelijke kamervragen afgehandeld. Toen helemaal niemand erover gehoord.

Daarnaast gaat het verhaal ervan uit dat de kopers zich kwalificeren voor de beschikbare subsidies in volle omvang. In geval van ZZP’ers is echter helemaal afhankelijk van de inkomens (idem trouwens voor ondernemingen: in dat geval gaat het om belastbare winst). Of er dus maximaal geprofiteerd wordt, is alleen af te lezen aan de individuele belastingaangiftes.

Dit bericht is dus zowel laat als tamelijk speculatief (zeg maar: sensatiezuchtig).
Ik vraag me vooral af wie het vuurtje bij de Volkskrant heeft opgestookt en de feiten voor een verontwaardigingsartikel heeft helpen verzamelen. De timing is goed: juist nu wordt er in Den Haag gedacht en gesproken over de autobelastingen van 2016. Who did it?

Jammer dat de Volkskrant er hijgerig achteraan is gelopen, op voorhand glunderen van de zo voorspelbare verontwaardiging. Dacht dat daar al een andere krant voor was.

Geplaatst door: Marc Bolier op

Het is klaarblijkelijk van belang bepaalde definities opnieuw te bekijken omdat normvervaging niet alleen bij de overheid voorkomt. Dat er een korting wordt toegepast op een onbeschoft hoge beasting op automobielen wil nog niet zeggen dat dat geld kost. Een korting op de entreeprijs van de efteling kost zeker ook geld. Als we allemaal gaan denken zoals onze overheid en de volkskrant verdienen we geld wanneer we geen uitgaven doen.
Geen wonder dat het in dit land slecht gaat

Geplaatst door: Eduard Pijl op