EU wil eerlijker verhouding tussen dealer en fabrikant

De Europese Commissie wil dat er nu eindelijk gewerkt wordt aan eerlijker verhoudingen tussen de dealers en de autofabrikanten. Als partijen niet zelf met een werkbare gedragscode komen, dan dreigt Brussel met een wettelijk verplichte regeling.

Merkdealers klagen overal in de EU over de oneerlijke behandeling door de autofabrikanten. Zo wordt regelmatig op uiterst korte termijn het contract verbroken terwijl fabrikanten in andere gevallen opeens eigen nieuwe voorwaarden opleggen. Dealerorganisaties als de European Car Dealers en de Britse National Franchised Dealers Association praten al maanden lang met de koepel van fabrikanten en importeurs Acea om tot betere verhoudingen en een gedragscode te komen maar dat heeft tot nu toe niets opgeleverd.

Volgens de dealers weigert Acea ook maar iets toe te geven. Directeur Sue Robinson van de Britse organisatie: "De grote mate van oneerlijkheid die de dealers ervaren van de kant van de fabrikanten is al in twee rapporten van de EU belicht. Wij hebben zelf voorstellen voor een gedragscode op tafel gelegd maar hebben daarmee tot nu toe nog geen resultaat geboekt." De dealers willen onder meer de vrijheid hebben om op één locatie meerdere merken te verkopen en verkoopcontracten over kunnen dragen aan een collega binnen een erkend netwerk. Daarnaast wensen ze dat een fabrikant de investeringen die de dealer voor het bepaalde merk heeft gedaan terugbetaald als het contract voortijdig wordt opgezegd.

EU wil eerlijker verhouding tussen dealer en fabrikant - Automobielmanagement.nl

EU wil eerlijker verhouding tussen dealer en fabrikant

De Europese Commissie wil dat er nu eindelijk gewerkt wordt aan eerlijker verhoudingen tussen de dealers en de autofabrikanten. Als partijen niet zelf met een werkbare gedragscode komen, dan dreigt Brussel met een wettelijk verplichte regeling.

Merkdealers klagen overal in de EU over de oneerlijke behandeling door de autofabrikanten. Zo wordt regelmatig op uiterst korte termijn het contract verbroken terwijl fabrikanten in andere gevallen opeens eigen nieuwe voorwaarden opleggen. Dealerorganisaties als de European Car Dealers en de Britse National Franchised Dealers Association praten al maanden lang met de koepel van fabrikanten en importeurs Acea om tot betere verhoudingen en een gedragscode te komen maar dat heeft tot nu toe niets opgeleverd.

Volgens de dealers weigert Acea ook maar iets toe te geven. Directeur Sue Robinson van de Britse organisatie: "De grote mate van oneerlijkheid die de dealers ervaren van de kant van de fabrikanten is al in twee rapporten van de EU belicht. Wij hebben zelf voorstellen voor een gedragscode op tafel gelegd maar hebben daarmee tot nu toe nog geen resultaat geboekt." De dealers willen onder meer de vrijheid hebben om op één locatie meerdere merken te verkopen en verkoopcontracten over kunnen dragen aan een collega binnen een erkend netwerk. Daarnaast wensen ze dat een fabrikant de investeringen die de dealer voor het bepaalde merk heeft gedaan terugbetaald als het contract voortijdig wordt opgezegd.