Kabinet: minder fiscaal voordeel voor schone auto

De fiscale voordelen voor zuinige auto’s zullen langzaam maar zeker verdwijnen, meldt de website autointernationaal.

Hoewel nog geen officieel kabinetsbeleid werkt de regering aan een Autobrief 2. Deze notitie wordt waarschijnlijk na de zomer gepresenteerd. Volgens ingewijden staat er in dat vanaf 2016 de huidige vrijstellingen van MRB en BPM alleen nog van toepassing zijn op nul-emissie auto’s, oftewel de volledig elektrische exemplaren. Alle andere varianten, dus ook de stekkerhybride modellen die momenteel zo populair zijn, zullen straks vanaf elke gram CO2-uitstoot fiscaal worden belast.

Het Kabinet zou tevens plannen hebben voor een getrapte bijtelling: de belasting berust niet alleen op de CO2-uitsoot, maar ook op het aantal privékilometers dat leaserijders afleggen. Op die manier wil de regering onnodig gebruik van de auto ontmoedigen en daarmee verkwisting van brandstof tegengaan, met als doel het milieu minder te belasten. Tegelijk is er een minder nobel doel. Fiscale stimulering heeft weliswaar geleid tot een zuiniger en daardoor milieuvriendelijker Nederlands wagenpark, maar elke ton minder CO2-uitstoot die het Kabinet heeft gerealiseerd kost duizend euro. In de praktijk zijn de kosten van het overheidsbeleid nóg hoger, want het bedrag is gebaseerd op de officiële emissiewaarden in de autofolders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Hoe lang gaan we dit nog pikken?
stoppen met subsidies en zeker met bijtelling,zo leuk is het niet meer op de weg

Geplaatst door: Robert op

Gelijk stoppen met de Fiscale stimulering,Dit heeft onze kleine vrije garage al zeker 10 klanten gekost deze begrijp ik vanwege het te behalen voordeel maar is oneerlijk als men particulier is, we krijgen dus kleine en hele dure auto’s op de weg de overheid bepaald dus wie in welke auto rijdt.

Geplaatst door: Jan op

Dat eindeloze gedifferentieer leidt uiteindelijk tot niets. Als deze overheid dan ook iedere keer de regels verandert weet niemand meer waar we aan toe zijn. Regeren in Nederland heeft weinig te maken met vooruit zien

Geplaatst door: Eduard Pijl op
Kabinet: minder fiscaal voordeel voor schone auto - Automobielmanagement.nl

Kabinet: minder fiscaal voordeel voor schone auto

De fiscale voordelen voor zuinige auto’s zullen langzaam maar zeker verdwijnen, meldt de website autointernationaal.

Hoewel nog geen officieel kabinetsbeleid werkt de regering aan een Autobrief 2. Deze notitie wordt waarschijnlijk na de zomer gepresenteerd. Volgens ingewijden staat er in dat vanaf 2016 de huidige vrijstellingen van MRB en BPM alleen nog van toepassing zijn op nul-emissie auto’s, oftewel de volledig elektrische exemplaren. Alle andere varianten, dus ook de stekkerhybride modellen die momenteel zo populair zijn, zullen straks vanaf elke gram CO2-uitstoot fiscaal worden belast.

Het Kabinet zou tevens plannen hebben voor een getrapte bijtelling: de belasting berust niet alleen op de CO2-uitsoot, maar ook op het aantal privékilometers dat leaserijders afleggen. Op die manier wil de regering onnodig gebruik van de auto ontmoedigen en daarmee verkwisting van brandstof tegengaan, met als doel het milieu minder te belasten. Tegelijk is er een minder nobel doel. Fiscale stimulering heeft weliswaar geleid tot een zuiniger en daardoor milieuvriendelijker Nederlands wagenpark, maar elke ton minder CO2-uitstoot die het Kabinet heeft gerealiseerd kost duizend euro. In de praktijk zijn de kosten van het overheidsbeleid nóg hoger, want het bedrag is gebaseerd op de officiële emissiewaarden in de autofolders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Hoe lang gaan we dit nog pikken?
stoppen met subsidies en zeker met bijtelling,zo leuk is het niet meer op de weg

Geplaatst door: Robert op

Gelijk stoppen met de Fiscale stimulering,Dit heeft onze kleine vrije garage al zeker 10 klanten gekost deze begrijp ik vanwege het te behalen voordeel maar is oneerlijk als men particulier is, we krijgen dus kleine en hele dure auto’s op de weg de overheid bepaald dus wie in welke auto rijdt.

Geplaatst door: Jan op

Dat eindeloze gedifferentieer leidt uiteindelijk tot niets. Als deze overheid dan ook iedere keer de regels verandert weet niemand meer waar we aan toe zijn. Regeren in Nederland heeft weinig te maken met vooruit zien

Geplaatst door: Eduard Pijl op