Hoewel nog geen officieel kabinetsbeleid werkt de regering aan een Autobrief 2. Deze notitie wordt waarschijnlijk na de zomer gepresenteerd. Volgens ingewijden staat er in dat vanaf 2016 de huidige vrijstellingen van MRB en BPM alleen nog van toepassing zijn op nul-emissie auto’s, oftewel de volledig elektrische exemplaren. Alle andere varianten, dus ook de stekkerhybride modellen die momenteel zo populair zijn, zullen straks vanaf elke gram CO2-uitstoot fiscaal worden belast.

Het Kabinet zou tevens plannen hebben voor een getrapte bijtelling: de belasting berust niet alleen op de CO2-uitsoot, maar ook op het aantal privékilometers dat leaserijders afleggen. Op die manier wil de regering onnodig gebruik van de auto ontmoedigen en daarmee verkwisting van brandstof tegengaan, met als doel het milieu minder te belasten. Tegelijk is er een minder nobel doel. Fiscale stimulering heeft weliswaar geleid tot een zuiniger en daardoor milieuvriendelijker Nederlands wagenpark, maar elke ton minder CO2-uitstoot die het Kabinet heeft gerealiseerd kost duizend euro. In de praktijk zijn de kosten van het overheidsbeleid nóg hoger, want het bedrag is gebaseerd op de officiële emissiewaarden in de autofolders.