Automobilisten: accijnsverhoging brandstof terugdraaien

De helft van de Nederlandse automobilisten is van mening dat de op 1 januari doorgevoerde accijnsverhoging op benzine, diesel en lpg met onmiddellijke ingang door de overheid teruggedraaid moet worden. Dit komt naar voren in Het Nationale Automobilisten Onderzoek 2014 dat werd uitgevoerd in opdracht van Allsecur autoverzekeringen en verkeerszender Traffic Radio.

Ruim 25 procent van de automobilisten vindt de accijnsverhoging sowieso slecht nieuws voor iedere automobilist. Bijna veertien procent is positiever gestemd en vindt het eigenlijk wel een prima manier om degenen die meer rijden, meer te laten betalen. Automobilisten zijn uitgesproken in het jaarlijkse representatieve onderzoek, dat dit jaar onder 759 automobilisten werd gehouden. De verhoging van de brandstofaccijns wordt gezien als ‘te makkelijk incasseren’, ‘een verlegging van algemene kosten naar de autorijder’ en als ‘melkkoe’. Ze vinden de maatregel bovendien zeer nadelig en sneu voor de pomphouders in de grenstreek.
Bijna vier van de vijf respondenten (79%) geeft echter aan het wel terecht te vinden dat automobilisten massaal de grens over trekken om te tanken in één van onze buurlanden. Ze geven aan dit zelf ook te doen als ze de mogelijkheid hebben. Ruim zes procent van de automobilisten geeft aan dat we er allemaal last van hebben. Eenzelfde percentage vindt dat de pomphouders juist nu hun ondernemerschap moeten tonen. Ruim vijf procent van de respondenten geeft aan deze reactie een beetje kinderachtig te vinden, omdat het maar om een paar centen gaat.
Het Hilversumse mediabedrijf YPCA voert jaarlijks Het Nationale Automobilisten Onderzoek uit. In het onderzoek komen diverse thema’s aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.

Reacties

Het is wat al te gemakkelijk om te stellen dat het onderzoek veel zeggenschap geeft aan de kop van het artikel: slechts 25% van de respondenten heeft aangegeven de acciinsverhoging onredelijk te vinden. 75% heeft er dus geen moeite mee en (14%) vindt het zelfs terecht.
Kijkend naar de cijfers, dan is de verhoging van de dieselaccijns nauwelijks verstorend te noemen, wel is zowel ten opzichte van Duitsland als België de literprijs voor benzine echt te hoog, die zou meet tenminste 5 cent per liter naar beneden moeten.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Dat (slechts) de helft van de Nederlandse automobilisten vindt dat de accijnsverhoging terug gedraaid moet worden verbaast mij. Aan het onderzoek zal wel wat rammelen wanneer ook “14 procent positiever is omdat men van mening is dat mensen die meer rijden dan ook meer betalen” Deze 14 procent heeft dan klaarblijkelijk geen idee hoe het werkt.
Wat duidelijk is , is dat de rek eruit is. Niet alleen tankt het hele grensgebied over de grens, in datzelfde grensgebied is de winkelleegstand fors hoger dan het landelijke gemiddelde. Dat zegt genoeg over onze wereldvreemde politici die verantwoordelijk zijn voor dit asociale beleid van Verstikking, Verlamming en Demotivatie.

Geplaatst door: Eduard Pijl op
Automobilisten: accijnsverhoging brandstof terugdraaien - Automobielmanagement.nl

Automobilisten: accijnsverhoging brandstof terugdraaien

De helft van de Nederlandse automobilisten is van mening dat de op 1 januari doorgevoerde accijnsverhoging op benzine, diesel en lpg met onmiddellijke ingang door de overheid teruggedraaid moet worden. Dit komt naar voren in Het Nationale Automobilisten Onderzoek 2014 dat werd uitgevoerd in opdracht van Allsecur autoverzekeringen en verkeerszender Traffic Radio.

Ruim 25 procent van de automobilisten vindt de accijnsverhoging sowieso slecht nieuws voor iedere automobilist. Bijna veertien procent is positiever gestemd en vindt het eigenlijk wel een prima manier om degenen die meer rijden, meer te laten betalen. Automobilisten zijn uitgesproken in het jaarlijkse representatieve onderzoek, dat dit jaar onder 759 automobilisten werd gehouden. De verhoging van de brandstofaccijns wordt gezien als ‘te makkelijk incasseren’, ‘een verlegging van algemene kosten naar de autorijder’ en als ‘melkkoe’. Ze vinden de maatregel bovendien zeer nadelig en sneu voor de pomphouders in de grenstreek.
Bijna vier van de vijf respondenten (79%) geeft echter aan het wel terecht te vinden dat automobilisten massaal de grens over trekken om te tanken in één van onze buurlanden. Ze geven aan dit zelf ook te doen als ze de mogelijkheid hebben. Ruim zes procent van de automobilisten geeft aan dat we er allemaal last van hebben. Eenzelfde percentage vindt dat de pomphouders juist nu hun ondernemerschap moeten tonen. Ruim vijf procent van de respondenten geeft aan deze reactie een beetje kinderachtig te vinden, omdat het maar om een paar centen gaat.
Het Hilversumse mediabedrijf YPCA voert jaarlijks Het Nationale Automobilisten Onderzoek uit. In het onderzoek komen diverse thema’s aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.

Reacties

Het is wat al te gemakkelijk om te stellen dat het onderzoek veel zeggenschap geeft aan de kop van het artikel: slechts 25% van de respondenten heeft aangegeven de acciinsverhoging onredelijk te vinden. 75% heeft er dus geen moeite mee en (14%) vindt het zelfs terecht.
Kijkend naar de cijfers, dan is de verhoging van de dieselaccijns nauwelijks verstorend te noemen, wel is zowel ten opzichte van Duitsland als België de literprijs voor benzine echt te hoog, die zou meet tenminste 5 cent per liter naar beneden moeten.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Dat (slechts) de helft van de Nederlandse automobilisten vindt dat de accijnsverhoging terug gedraaid moet worden verbaast mij. Aan het onderzoek zal wel wat rammelen wanneer ook “14 procent positiever is omdat men van mening is dat mensen die meer rijden dan ook meer betalen” Deze 14 procent heeft dan klaarblijkelijk geen idee hoe het werkt.
Wat duidelijk is , is dat de rek eruit is. Niet alleen tankt het hele grensgebied over de grens, in datzelfde grensgebied is de winkelleegstand fors hoger dan het landelijke gemiddelde. Dat zegt genoeg over onze wereldvreemde politici die verantwoordelijk zijn voor dit asociale beleid van Verstikking, Verlamming en Demotivatie.

Geplaatst door: Eduard Pijl op