Dit meldt Financial Times. Het in Shenzhen gestationeerde bedrijf, vooral bekend door het feit dat de beroemde Amerikaan Warren Buffett er een enorme hoeveelheid geld in stak, heeft diverse joint ventures met internationale autofabrikanten om zichzelf te transformeren van een telefoonbedrijf tot een autofabrikant. De autobusiness van BYD, die in het afgelopen halfjaar goed was voor ongeveer de helft van de vier miljard dollar omzet van het bedrijf, zakt in elkaar. BYD verkoopt ook mobiele telefoons en componenten (een handel die het afgelopen halfjaar met twintig procent in omzet steeg) en natuurlijk batterijen. Maar de afzet van auto’s daalde in H1 met 27 procent tot 180 duizend stuks, ondanks een sterke groei van de autoverkoop in China. Chinese merken als BYD, Geely en Great Wall leveren allemaal marktaandeel in ten gunste van importauto’s en auto’s die in China zijn geproduceerd door joint ventures tussen buitenlandse autofabrikanten en Chinese bedrijven.          

De overgrote meerderheid van de afzet van BYD kwam in het afgelopen halfjaar van conventioneel aangedreven auto’s. De afzet van elektrische auto’s en bussen is verzesvoudigd maar het gaat nog steeds om maar 7,6 duizend eenheden. De vraag naar ev’s is te gering om de teruggang bij de gewone auto’s van BYD te compenseren. In China zijn in totaal 20,6 duizend ‘new energy vehicles’ verkocht, dat is een verdubbeling. Maar het gaat om niet meer dan 0,2 procent van de Chinese automarkt die twaalf miljoen auto’s groot is.  

BYD is er echter van overtuigd dat de verkoop van ev’s zijn exponentiële groei zal volhouden totdat China de grootste markt ter wereld voor alternatief aangedreven auto’s zal zijn. De Denza is ontwikkeld door Shenzhen BYD Daimler New Technology. Het is een volelektrische sedan die het gamma van de minder dure ev’s van BYD moet completeren. "Wij denken dat dit het goede product op het goede moment is", aldus Wang Chuanfu, de bestuursvoorzitter van BYD. "De nieuwe politiek van de regering haalt de obstakels voor de ontwikkeling van ev’s weg."
De Chinese overheid heeft in juli een stimuleringspolitiek met een budget van honderd miljard yuan (12,2 miljard euro) voor new energy vehicles bekendgemaakt, vier maanden nadat de minister-president Li heeft beloofd dan er een ‘oorlog’ komt tegen milieuverontreiniging. De politiek voorziet in een subsidie voor mensen die een ev aanschaffen en bevat een target van dertig procent ev’s voor de wagenparken van de overheid. Bovendien maakt het een eind aan extra maatregelen die lokale overheden soms hebben genomen om alleen merken van lokaal geproduceerde bedrijven te steunen.

In november van vorig jaar heeft BYD plannen aangekondigd om zo’n negen miljard yuan te investeren in nieuwe productiefaciliteiten in vijf steden. Volgens analisten was dat een ‘truc’ om aan lokale subsidies te komen. Nu de nieuwe regeringsmaatregelen er zijn, zullen die fabrieken in verschillende steden mogelijk niet nodig zijn. Er was veel onduidelijkheid over de intenties van de centrale overheid, zegt Hubertus Troska (baas van Daimler China) in de FT. "Maar in de laatste twaalf maanden heeft de regering laten zien dat men vastbesloten is de ontwikkelingen op de ev-markt aan te jagen." Met steun van de overheid zal een Denza ongeveer 225 duizend yuan (27,7 duizend euro) kosten met een actieradius van driehonderd kilometer. Kopers kunnen voor tienduizend yuan (1.235 euro) extra kiezen voor de levering van een snellader van ABB. Die laadt de auto in minder dan drie uur volledig op. (bron: Financial Times)

Zie ook: Oosterveld sales manager BYD ebussen in BNL en Duitsland

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding