Opbrengst oldtimerregeling valt tegen

Een flinke tegenvaller voor kabinet: de oldtimerregeling levert veel minder op dan was voorzien. Van de €120mln die de regeling zou moeten opleveren, komt dit jaar mogelijk slechts €35 mln binnen.

De opbrengst van de door oldtimerliefhebbers veel bekritiseerde regeling is minder dan een derde van de oorspronkelijk begrote €140 mln, blijkt uit onderzoek van Stichting Autobelangen.

Op BNR nieuwsradio zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt over de bevindingen: ‘Ze zitten er zowel bij de accijnzen als bij de oldtimerregeling een factor drie tot vier naast.’

Regeling

Per 1 januari 2014 zijn auto’s tussen de 25 en 40 jaar oud niet langer uitgezonderd van motorrijtuigenbelasting. Vooral diesel- en lpg-wagens worden zwaarder belast. Omtzigt: ‘Iedereen weet dat mensen die €3000 per jaar moeten betalen terwijl ze nog geen duizend kilometer per jaar rijden hun auto gaan schorsen. Daar is niet naar geluisterd."

LPG

Met name auto’s op LPG zijn van de weg verdwenen, merkt Stichting Autobelangen op. De belangenvereniging berekende hoeveel er aan ‘oldtimer-tax’ binnen zou moeten komen op basis van een actueel RDW-bestand met alle oldtimers per 1 april. ‘Er is maar een categorie die je wilt raken voor het milieu, de diesels tussen 25 en 30 jaar oud. Maar laat dat nou net de categorie zijn waarin veel minder geschorst is dan in andere categorieën’, aldus een zegsman van Stichting Autobelangen.

Het kabinet wil pas na twee jaar de balans opmaken van de effecten en daar serieuze conclusies aan verbinden.

Reacties

Alsof dat een verrassing is…
Ieder klein kind had dat aan zien komen.

Geplaatst door: Rob op

Alle oldtimer-bezitters wisten natuurlijk al lang dat de beoogde 140 mln niet gehaald zou worden: iedereen is gaan schorsen. Binnenkort lees ik vast wel ergens dat de staatssecretaris verbaast is, dat is altijd zo. Wat erg stoort is dat er pas over 2 (!) jaar geevalueerd gaat worden. Ik steun Stichting Autobelangen !

Geplaatst door: Peter op

Daarbovenop komt de economische schade. Als al deze voertuigen “van de weg zijn verdwenen”, vinden zij ook de weg naar de garagist niet meer en zijn ze niet meer verzekerd.
Vanwege de zogenaamde “milieubelangen” is de economische schade direct door de staatssecretaris buiten de discussie geplaatst. Zoals nu blijkt, is het leed al geschied en komt een evaluatie na 2 jaar als mosterd na de maaltijd. Dom en eeuwig zonde!

Geplaatst door: Rob Koch op

Was regeren niet , ……. vooruit zien. ???
Dit is weer zo’n bijzondere prestatie uit Den Haag.
Over twee jaar de balans opmaken , .. welke balans. ???
Hsk.

Geplaatst door: Jan Heijstek op

Oei, minder inkomsten! Dan moeten er weer andere maatregelen genomen worden om dat te compenseren… Maar was het niet zo dat deze regeling bedoelt was om dagelijks gebruik van jonge oldtimers te verminderen in verband met oa milieuoverwegingen???

Geplaatst door: Joost op

uit hun duim zuigen kunnen ze als geen ander. idd er zal een andere manier moeten komen om de schade van 100 miljoen ergens anders te halen. tijd voor keiharde acties zoals begin jaren 70, luisteren kunnen ze niet en rekenen helemaal niet, burger moet maar blijven betalen aan al hun onkunde. groet Menno

Geplaatst door: menno op

Zie hier de macht van het volk, overheid, blijf met je tengels van ons laatste verzetje af!

Geplaatst door: Applaus op

Dat zal ze leren!!

Geplaatst door: Dorella op
Opbrengst oldtimerregeling valt tegen - Automobielmanagement.nl

Opbrengst oldtimerregeling valt tegen

Een flinke tegenvaller voor kabinet: de oldtimerregeling levert veel minder op dan was voorzien. Van de €120mln die de regeling zou moeten opleveren, komt dit jaar mogelijk slechts €35 mln binnen.

De opbrengst van de door oldtimerliefhebbers veel bekritiseerde regeling is minder dan een derde van de oorspronkelijk begrote €140 mln, blijkt uit onderzoek van Stichting Autobelangen.

Op BNR nieuwsradio zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt over de bevindingen: ‘Ze zitten er zowel bij de accijnzen als bij de oldtimerregeling een factor drie tot vier naast.’

Regeling

Per 1 januari 2014 zijn auto’s tussen de 25 en 40 jaar oud niet langer uitgezonderd van motorrijtuigenbelasting. Vooral diesel- en lpg-wagens worden zwaarder belast. Omtzigt: ‘Iedereen weet dat mensen die €3000 per jaar moeten betalen terwijl ze nog geen duizend kilometer per jaar rijden hun auto gaan schorsen. Daar is niet naar geluisterd."

LPG

Met name auto’s op LPG zijn van de weg verdwenen, merkt Stichting Autobelangen op. De belangenvereniging berekende hoeveel er aan ‘oldtimer-tax’ binnen zou moeten komen op basis van een actueel RDW-bestand met alle oldtimers per 1 april. ‘Er is maar een categorie die je wilt raken voor het milieu, de diesels tussen 25 en 30 jaar oud. Maar laat dat nou net de categorie zijn waarin veel minder geschorst is dan in andere categorieën’, aldus een zegsman van Stichting Autobelangen.

Het kabinet wil pas na twee jaar de balans opmaken van de effecten en daar serieuze conclusies aan verbinden.

Reacties

Alsof dat een verrassing is…
Ieder klein kind had dat aan zien komen.

Geplaatst door: Rob op

Alle oldtimer-bezitters wisten natuurlijk al lang dat de beoogde 140 mln niet gehaald zou worden: iedereen is gaan schorsen. Binnenkort lees ik vast wel ergens dat de staatssecretaris verbaast is, dat is altijd zo. Wat erg stoort is dat er pas over 2 (!) jaar geevalueerd gaat worden. Ik steun Stichting Autobelangen !

Geplaatst door: Peter op

Daarbovenop komt de economische schade. Als al deze voertuigen “van de weg zijn verdwenen”, vinden zij ook de weg naar de garagist niet meer en zijn ze niet meer verzekerd.
Vanwege de zogenaamde “milieubelangen” is de economische schade direct door de staatssecretaris buiten de discussie geplaatst. Zoals nu blijkt, is het leed al geschied en komt een evaluatie na 2 jaar als mosterd na de maaltijd. Dom en eeuwig zonde!

Geplaatst door: Rob Koch op

Was regeren niet , ……. vooruit zien. ???
Dit is weer zo’n bijzondere prestatie uit Den Haag.
Over twee jaar de balans opmaken , .. welke balans. ???
Hsk.

Geplaatst door: Jan Heijstek op

Oei, minder inkomsten! Dan moeten er weer andere maatregelen genomen worden om dat te compenseren… Maar was het niet zo dat deze regeling bedoelt was om dagelijks gebruik van jonge oldtimers te verminderen in verband met oa milieuoverwegingen???

Geplaatst door: Joost op

uit hun duim zuigen kunnen ze als geen ander. idd er zal een andere manier moeten komen om de schade van 100 miljoen ergens anders te halen. tijd voor keiharde acties zoals begin jaren 70, luisteren kunnen ze niet en rekenen helemaal niet, burger moet maar blijven betalen aan al hun onkunde. groet Menno

Geplaatst door: menno op

Zie hier de macht van het volk, overheid, blijf met je tengels van ons laatste verzetje af!

Geplaatst door: Applaus op

Dat zal ze leren!!

Geplaatst door: Dorella op