De opbrengst van de door oldtimerliefhebbers veel bekritiseerde regeling is minder dan een derde van de oorspronkelijk begrote €140 mln, blijkt uit onderzoek van Stichting Autobelangen.

Op BNR nieuwsradio zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt over de bevindingen: ‘Ze zitten er zowel bij de accijnzen als bij de oldtimerregeling een factor drie tot vier naast.’

Regeling

Per 1 januari 2014 zijn auto’s tussen de 25 en 40 jaar oud niet langer uitgezonderd van motorrijtuigenbelasting. Vooral diesel- en lpg-wagens worden zwaarder belast. Omtzigt: ‘Iedereen weet dat mensen die €3000 per jaar moeten betalen terwijl ze nog geen duizend kilometer per jaar rijden hun auto gaan schorsen. Daar is niet naar geluisterd."

LPG

Met name auto’s op LPG zijn van de weg verdwenen, merkt Stichting Autobelangen op. De belangenvereniging berekende hoeveel er aan ‘oldtimer-tax’ binnen zou moeten komen op basis van een actueel RDW-bestand met alle oldtimers per 1 april. ‘Er is maar een categorie die je wilt raken voor het milieu, de diesels tussen 25 en 30 jaar oud. Maar laat dat nou net de categorie zijn waarin veel minder geschorst is dan in andere categorieën’, aldus een zegsman van Stichting Autobelangen.

Het kabinet wil pas na twee jaar de balans opmaken van de effecten en daar serieuze conclusies aan verbinden.