Dit meldt Electronics Weekly. De Europese Commissie was oorspronkelijk van plan de wetgeving hiervoor eind 2015 rond te hebben. Maar het Europese Parlement doet langer dan verwacht over het aannemen van de wet en de invoering met het eCall-systeem zal nu plaatsvinden in 2017-2018. Het systeem eCall zal in het geval van een botsing automatisch contact zoeken met de dichtstbijzijnde hulpdiensten. Ook als de passagiers niet in staat zijn te spreken als gevolg van verwondingen zal de exacte locatie van de botsing worden doorgestuurd.
Volgens de EC zou het systeem de responstijd met de helft tot zestig procent kunnen verkorten. Er komt ook een mogelijkheid om de eCall met een op het dashboard knop te activeren zodat getuigen van een ongeval zo meteen de locatie kunnen doorgeven. Normaal gesproken ‘slaapt’ het systeem zodat het niet  mogelijk is het voertuig te traceren behalve voor noodsituaties.
Het is noodzakelijk dat het systeem voor een lange tijd autonoom kan functioneren waarbij alleen een kleine hoeveelheid energie wordt verbruikt uit de accu van de auto. Daarvoor is elektronica nodig die weinig energie verbruikt en die geschikt is voor het gebruik in auto’s. Texas Instruments heeft onlangs z’n eerste automotive-systeem geïntroduceerd  voor eCall. (bron: Electronics Weekly)