Wiebes belast ook LPG

De Vereniging Vloeibaar Gas, de belangenbehartiger van de LPG industrie, heeft vandaag wederom de noodklok geluid bij staatssecretaris Wiebes. Uitgangspunt: de accijnsverhoging op LPG moet worden teruggedraaid. De laatste cijfers van het CBS geven volgens de branche een nieuw dieptepunt te zien met een terugloop van de LPG afzet in juni van 28,6%).

De accijnsverhoging raakt de hele LPG-sector hard. Tankstations, leveranciers en handelaren, vervoerders, installateurs en dienstverleners binnen deze sector gebruikers; LPG-rijders, kippen- en varkensboeren, tuinders, recreatieparken en gezinnen die niet op het aardgasnet kunnen worden aangesloten. Voor de automobielbranche geldt dat een gemiddelde autogasrijder (205 duizend auto’s rijden nog op LPG) een kostenverhoging tegemoet ziet van ongeveer € 320,- per jaar.

Behalve dat omzet, werkgelegenheid en investeringsklimaat worden geraakt, druist de accijnsverhoging ook nog eens linea recta in tegen afspraken die door de sector met de overheid zijn gemaakt in het convenant LPG Autogas, aldus de belangenbehartiger VVG die zich zeer negatief verrast voelde. "In dit Convenant zijn afspraken gemaakt over het veiliger maken van de distributie van autogas. De sector heeft meer dan   € 30 miljoen geïnvesteerd in het verhogen van de veiligheid o.a. door tankwagens te voorzien van een hitte werende bekleding. Deze investeringen zijn gedaan op basis van de afspraak – vastgelegd in de motie de Krom en Koopmans (27 801 nr. 37) – dat de branche in de gelegenheid zou worden gesteld deze terug te verdienen. De verhoging van de accijns op LPG heeft er echter toe geleid dat veel van deze LPG-tankwagens zonder werk stilstaan."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Evenals zijn voorganger, een ws even grote hurk, zal hij ook indien niet ontslagen worden,zèlf zijn ontslag indienen. Dag NL, zie je id afgrond wel weer !

Geplaatst door: jp op

Is inderdaad veel beter en verstandiger dat Lpg gewoon af te fakkelen in Pernis. Ik heb mn kachel ook opgestookt. De deuren en ramen open gezet en buiten staat mn auto lekker stationair te draaien want waarom zuinig zijn op onze grondstoffen en of het millieu?

Geplaatst door: TheBigE op

Is inderdaad veel beter en verstandiger dat Lpg gewoon af te fakkelen in Pernis. Ik heb mn kachel ook opgestookt. De deuren en ramen open gezet en buiten staat mn auto lekker stationair te draaien want waarom zuinig zijn op onze grondstoffen en of het millieu?

Geplaatst door: TheBigE op

Is inderdaad veel beter en verstandiger dat Lpg gewoon af te fakkelen in Pernis. Ik heb mn kachel ook opgestookt. De deuren en ramen open gezet en buiten staat mn auto lekker stationair te draaien want waarom zuinig zijn op onze grondstoffen en of het millieu?

Geplaatst door: TheBigE op

Is inderdaad veel beter en verstandiger dat Lpg gewoon af te fakkelen in Pernis. Ik heb mn kachel ook opgestookt. De deuren en ramen open gezet en buiten staat mn auto lekker stationair te draaien want waarom zuinig zijn op onze grondstoffen en of het millieu?

Geplaatst door: TheBigE op

Er zijn nogal wat aspecten van de autobelastingen waarbij de overheid absoluut onredelijke heffingen oplegt. Zowel benzine als LPG verdienen in vergelijking met onze directe buitenlanden een accijnsverlaging van 10 cent per liter en diesel een cent of vijf. Dat stel ik niet alleen op grond van de huidige literprijzen maar mede op brons van de overige zware heffingen: BPM opslag voor diesel en Houderschapsbelasting die ridicuul hoog is en dan ook nog eens in overtreffende trap voor LPG en Diesel.
Het wordt hoogste tijd voor een milde dictatuur door een wijs man te voeren, want dit soort overheidsmaatregelen is echt te bizar.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Wiebes belast ook LPG - Automobielmanagement.nl

Wiebes belast ook LPG

De Vereniging Vloeibaar Gas, de belangenbehartiger van de LPG industrie, heeft vandaag wederom de noodklok geluid bij staatssecretaris Wiebes. Uitgangspunt: de accijnsverhoging op LPG moet worden teruggedraaid. De laatste cijfers van het CBS geven volgens de branche een nieuw dieptepunt te zien met een terugloop van de LPG afzet in juni van 28,6%).

De accijnsverhoging raakt de hele LPG-sector hard. Tankstations, leveranciers en handelaren, vervoerders, installateurs en dienstverleners binnen deze sector gebruikers; LPG-rijders, kippen- en varkensboeren, tuinders, recreatieparken en gezinnen die niet op het aardgasnet kunnen worden aangesloten. Voor de automobielbranche geldt dat een gemiddelde autogasrijder (205 duizend auto’s rijden nog op LPG) een kostenverhoging tegemoet ziet van ongeveer € 320,- per jaar.

Behalve dat omzet, werkgelegenheid en investeringsklimaat worden geraakt, druist de accijnsverhoging ook nog eens linea recta in tegen afspraken die door de sector met de overheid zijn gemaakt in het convenant LPG Autogas, aldus de belangenbehartiger VVG die zich zeer negatief verrast voelde. "In dit Convenant zijn afspraken gemaakt over het veiliger maken van de distributie van autogas. De sector heeft meer dan   € 30 miljoen geïnvesteerd in het verhogen van de veiligheid o.a. door tankwagens te voorzien van een hitte werende bekleding. Deze investeringen zijn gedaan op basis van de afspraak – vastgelegd in de motie de Krom en Koopmans (27 801 nr. 37) – dat de branche in de gelegenheid zou worden gesteld deze terug te verdienen. De verhoging van de accijns op LPG heeft er echter toe geleid dat veel van deze LPG-tankwagens zonder werk stilstaan."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Evenals zijn voorganger, een ws even grote hurk, zal hij ook indien niet ontslagen worden,zèlf zijn ontslag indienen. Dag NL, zie je id afgrond wel weer !

Geplaatst door: jp op

Is inderdaad veel beter en verstandiger dat Lpg gewoon af te fakkelen in Pernis. Ik heb mn kachel ook opgestookt. De deuren en ramen open gezet en buiten staat mn auto lekker stationair te draaien want waarom zuinig zijn op onze grondstoffen en of het millieu?

Geplaatst door: TheBigE op

Is inderdaad veel beter en verstandiger dat Lpg gewoon af te fakkelen in Pernis. Ik heb mn kachel ook opgestookt. De deuren en ramen open gezet en buiten staat mn auto lekker stationair te draaien want waarom zuinig zijn op onze grondstoffen en of het millieu?

Geplaatst door: TheBigE op

Is inderdaad veel beter en verstandiger dat Lpg gewoon af te fakkelen in Pernis. Ik heb mn kachel ook opgestookt. De deuren en ramen open gezet en buiten staat mn auto lekker stationair te draaien want waarom zuinig zijn op onze grondstoffen en of het millieu?

Geplaatst door: TheBigE op

Is inderdaad veel beter en verstandiger dat Lpg gewoon af te fakkelen in Pernis. Ik heb mn kachel ook opgestookt. De deuren en ramen open gezet en buiten staat mn auto lekker stationair te draaien want waarom zuinig zijn op onze grondstoffen en of het millieu?

Geplaatst door: TheBigE op

Er zijn nogal wat aspecten van de autobelastingen waarbij de overheid absoluut onredelijke heffingen oplegt. Zowel benzine als LPG verdienen in vergelijking met onze directe buitenlanden een accijnsverlaging van 10 cent per liter en diesel een cent of vijf. Dat stel ik niet alleen op grond van de huidige literprijzen maar mede op brons van de overige zware heffingen: BPM opslag voor diesel en Houderschapsbelasting die ridicuul hoog is en dan ook nog eens in overtreffende trap voor LPG en Diesel.
Het wordt hoogste tijd voor een milde dictatuur door een wijs man te voeren, want dit soort overheidsmaatregelen is echt te bizar.

Geplaatst door: Roel Hindriks op