Met een uiterst licht herstel van het consumentenvertrouwen in het achterhoofd kiest het Kabinet ervoor de mobiliteitssector niet (extra) te stimuleren. Waar in met name de huizenmarkt een stijgende trend waarneembaar is, die onder meer is te verklaren door interessante fiscale mogelijkheden zoals een eenmalig verhoogde belastingvrije schenking, is dat voor de automarkt duidelijk niet het geval. De gekozen weg is stabiliteit in de autobelastingen maar verder komen er geen investeringen in mobiliteit en zelfs een verslechtering van de maatregel voor de bedrijfsfiets. Met name dat laatste is volgens de branchevereniging moeilijk te begrijpen want de bedrijfsfiets levert een bijdrage aan een duurzame vorm van mobiliteit die ook nog eens goed is voor de gezondheid.

"Een gemiste kans", aldus Olaf de Bruijn, directeur van RAI Vereniging. "Het kabinet houdt vast aan de eerder gemaakte afspraken uit het Herfstakkoord en Autobrief 1 waarin voor de sector stevige lastenverzwaringen werden aangekondigd. Daarnaast zijn we bezorgd over het uitblijven van Autobrief 2 waarin staatssecretaris Wiebes zijn nieuwe plannen voor de autobelastingen na 2015 zou presenteren. In eerste instantie moest dat al voor de zomer gebeuren, daarna zou het Prinsjesdag 2014 worden. Op dit moment is onduidelijk wat de timing van deze brief is en dat kan zorgen voor blijvende onduidelijkheid bij de consument. Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat dat geen goed signaal voor de branche is."