Dat meldt de brancheorganisatie in reactie op de Kamerbrief van Wiebes. Daarin geeft de bewindsman aan dat hij minder marktverstoring door de autobelastingen wil en dat de veranderingen lastenneutraal moeten zijn (dus géén extra inkomsten voor de schatkist). Daarnaast uit hij kritiek op de BPM.

Hoe en wat er écht gaat veranderen blijkt pas later dit jaar, wanneer naar verwachting Autobrief 2.0 (periode 2016-2019) verschijnt. In de Kamerbrief echter licht Wiebes een tipje van de sluier op. Zo schrijft hij dat in de nabije toekomst (semi-) elektrische personenwagens nog steeds via de autobelastingen worden gestimuleerd. Voor alle overige auto’s worden de fiscale prikkels afgebouwd. De vereenvoudiging moet leiden tot minder marktverstoring, robuustere opbrengsten voor de overheid en minder uitvoeringslasten voor de Belastingdienst. In het bijzonder wil Wiebes de BPM aanpakken. Alle complexiteit van die belasting ten spijt, draagt de BPM naar zijn zeggen steeds minder bij aan verduurzaming van nieuwe auto’s.

Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter Bovag, vindt dat deze ideeën van de staatssecretaris "voor een belangrijk deel stroken met onze visie. Het stelsel moet veel eenvoudiger en Nederland moet veel minder sterk gaan sturen op fiscale vergroening als Europese normen al zorgen voor duurzame mobiliteit." De kritiek van Wiebes op de BPM is "een unieke kans om deze luxebelasting af te schaffen. De opbrengsten zijn immers nog nooit zo laag geweest als in afgelopen jaren. Het is nu of nooit." Tot slot blijft Bovag hameren op vereenvoudiging en eenduidigheid van de bijtellingspercentages.