Begin dit jaar stond de teller bij de oosterburen op slechts 21 duizend stuks, dus er is een lange weg te gaan. Het Duitse kabinet heeft ingestemd met een regeling die het gemeenten mogelijk maakt de berijders van batterij-elektrische auto’s, brandstofcelauto’s en sommige plug-ins privileges te geven, inclusief gratis parkeren en het recht om gebruik te maken van busbanen. Dat heeft het ministerie van milieu bekendgemaakt. "Elektrische auto’s krijgen hun eigen label zodat ze voor iedereen herkenbaar zijn", aldus transportminister Dobrindt. "De verkoopcijfers zullen stijgen nu het aanbod van elektrische auto’s toeneemt en er steeds meer e-auto’s op de weg zijn."

De doelstelling van Duitsland (één miljoen e-auto’s in 2020) is bedoeld om de Duitse voorsprong in autofabricage te onderstrepen en om de uitstoot van CO2 in lijn te brengen met de doelstellingen om het klimaat te beschermen. Het transport zorgt met een uitstoot van 140 miljoen ton CO2 in het jaar 2012 voor ongeveer zestien procent van de totale CO2-emissie van Duitsland. In 2001 was de uitstoot van het transport nog 161 miljoen ton.

Volgens Matthias Wissmann, de president van VDA (vereniging van autofabrikanten in Duitsland), kunnen de maatregelen de verkoop van e-auto’s aanjagen. De regelingen moeten snel en nationaal worden ingevoerd om het publiek te overtuigen. Inclusief auto’s als de i3 van BMW en de elektrische Smart van Daimler zullen de Duitse autofabrikanten samen zeventien elektrische modellen aanbieden tegen het einde van dit jaar. En in 2015 komen er nog eens twaalf modellen bij, heeft VDA uitgerekend. Volgens het ministerie van transport komen hybride auto’s met een uitstoot van minder dan 50 gram per kilometer of een elektrische actieradius van tenminste 30 kilometer in aanmerking voor de regelingen die moeten ingaan vanaf het voorjaar van 2015. (bron: reuters/automotive news europe)