Juist in het A-segment komen hierdoor prijsverhogingen voor van soms meer dan duizend euro.

De nieuwe BPM-tarieven zijn vorig jaar vastgelegd in het herfstakkoord. Dit jaar geldt nog 0 euro voor auto’s die minder CO2 uitstoten dan een bepaalde norm (89 gr/km voor benzineauto’s, 71 gr/km voor diesels). In 2015 is die lage BPM voor alle benzine- en dieselauto’s verdwenen. Juist in de hoek van de kleine, zuinige auto’s is de BPM-stijging al snel zo’n duizend euro. Algemeen is daarom de verwachting dat deze klasse een negatief effect op de verkoopaantallen zal krijgen. "Alleen als de importeurs een deel van de BPM stijging voor hun rekening nemen, zullen de nieuwverkopen in het A-segment enigszins overeind blijven", zegt Joost Klaren, restwaarde-expert van Autotelex. "Maar scherp geprijsde B-segment modellen zullen zeker het terrein overnemen. Een trend die trouwens al een tijdje gaande is." Hij denkt niet dat er dit jaar nog een run op nieuwe kleine auto’s komt. "Daarvoor zijn er momenteel veel te veel acties van diverse voorraadmodellen."

Wel zijn volgens Klaren de BPM-verhogingen in het kleine segment goed nieuws voor jonge gebruikte auto’s in die klasse. "Occasions, ook die van het vorige model, zullen in de eerste maanden van 2015 zeker hun waarde behouden."