Door het eerder deze week afgekondigde uitstel van de ‘Autobrief 2.0′ is bij diverse partijen grote onduidelijkheid ontstaan. Bestaande fiscale afspraken – over BPM, motorrijtuigen belasting en bijtelling – lopen tot eind 2015. De branche zit opeens klem met haar plannen voor modellenkeuze, verkoopprognoses en budgets. Een volgende stap – ingrijpend veranderd fiscaal beleid rond de auto – kan pas in 2017 van start gaan, als integraal onderdeel van het overkoepelde belastingplan. 

Woordvoerder Paul de Waal van Bovag: "We zijn aardig chagrijnig dat de onduidelijkheid hierdoor dus nog eens een jaar langer voortduurt. En ook de marktverstoring, waar Wiebes het ook zelf juist over heeft gehad. De Autobrief zou duidelijkheid brengen, maar is al enkele keren uitgesteld en daar komt nu dus een jaar bij. Het enige positieve is misschien dat de staatssecretaris ons niet tot Prinsjesdag 2015 laat wachten, maar volgende week zal aangeven hoe hij de invulling voor het plotseling ontstane overgangsjaar 2016 inhoudelijk ziet." (bron: Rob van Ginneken).

Wiebes liet gisteren de Tweede kamer weten niet eerder dan medio 2015 te komen met de Autobrief 2. Nieuwe autobelastingen gaan pas in per 1 januari 2017. Conform dat scenario wordt 2016 een tussenjaar. Eerder gaf hij al aan zich te blijven inzetten voor verduurzaming, maar met minder intensieve fiscale stimulering – ook al voor het jaar 2016. De verwachting is dan ook dat al per januari 2016 de bijtelling onaantrekkelijker wordt.

Het uitstel van de Autobrief 2 komt niet onverwacht. Tijdens de algemene financiële beschouwingen gaf de kamer medio september al aan dat autobelastingen zouden moeten worden betrokken in de bredere herziening van het belastingstelsel. In reactie besloot de bewindsman dat een ‘prompte, eenzijdig door het kabinet opgestelde autobrief’ geen recht zou doen aan de wensen van de Kamer. Overigens deelt Wiebes in de brief aan de kamer ook een pluim uit: de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is in Nederland het laagst van heel Europa, het marktaandeel (semi-) elektrische auto’s is bij ons het hoogste.

Vereniging Auto Van De Zaak zegt blij te zijn met de koerscorrectie. Al langer wijst ze naar eigen zeggen op "de noodzaak van duurzaam en integraal beleid in plaats van ad hoc en onvoldoende uitgewerkte aanpassingen in de autobelastingen."

 stand-van-zaken-autobrief-2-0.