Kamerlid Helma Neppérus zal een amendement indienen bij het Belastingplan 2015, zo meldt het Financieele Dagblad. Zij zei dit maandagochtend (27 oktober) in een eerste debat met de staatssecretaris  van Financiën over het Belastingplan.  Ze gaat de komende dagen met de andere partijen overleggen hoe het amendement precies moet worden vormgegeven.
De staatssecretaris antwoordt op zijn vroegst donderdag schriftelijk, anders volgende week maandag mondeling. Volgens Kamerlid Neppérus wordt werken duurder en wordt de elektrische auto verwend. "Dit plan is wel een erg ruime uitleg van het energieakkoord. Met dit plan kunnen we niet leven. Het vertroetelt en pampert een bepaalde categorie auto’s en dit is ook geen versimpeling", zei Neppérus. "Het voorstel is een combinatie van vrijstelling voor de elektrische auto, waarvoor dekking wordt gevonden in de andere bijtellingen. Of je schrapt die vrijstelling en dan kan de verhoogde bijtelling voor andere van tafel. Of je verandert bij allebei een beetje. Daarover wil ik de komende dagen in gesprek met collega´s."  PvdA-Kamerlid Ed Groot zei begrip te hebben voor de maatregelen die voor 2016 zijn voorgesteld. "Maar ik ben niet overtuigd dat dit de meest ideale weg is. Voor alternatieve voorstellen voor 2016 hanteert de PvdA drie meetlatten: we moeten een eenvoudiger systeem dat een meer voorspelbare opbrengst geeft, het moet bijdragen aan de SER-milieudoelstellingen en er moet keuzevrijheid zijn voor autorijders. We moeten niet één categorie heel erg bevoordelen", aldus Groot in het Financieele Dagblad.

Koe geeft minder melk

PvdA-Kamerlid Groot zei onder meer dat elektrische en semi-elektrische auto’s  gesubsidieerd moeten blijven om aan die milieudoelstellingen te kunnen gaan voldoen. "Maar mijn vraag is bijvoorbeeld of de stapeling van subsidies voor deze auto’s, bijvoorbeeld van Economische Zaken, moet blijven. Voor een Tesla krijg je wel drie extra subsidies." Groot wees er verder op dat er vanaf 2007 cumulatief 6,4 miljard euro minder is binnengekomen bij de schatkist door allerlei regelingen voor auto’s. "In 2007 vielen alle leaserijders nog onder het 25%-bijtellingstarief, nu is dat nog maar 23 procent van alle leaserijders.  De auto wordt nog door veel mensen de melkkoe genoemd, maar deze koe geeft dus wel steeds minder melk. Vorig jaar alleen al ruim achthonderd miljoen euro minder." (bron: Financieele Dagblad)