Verdrag van Wenen

Hij wijst daarbij onder meer op het Verdrag van Wenen uit 1968, dat vastlegt dat bestuurders hun voertuigen te allen tijde in hun macht moeten hebben. De Europese lidstaten die hun handtekening hier onder hebben gezet, zullen hun zelfsturende functies in auto’s moeten beperken totdat de regels van het verdrag zijn aangepast. Dat betekent dat bestuurders op dit moment nog aansprakelijk zijn voor schade bij een auto-ongeluk, ook als ze gebruik maken van de toepassing om de auto op de juiste rijbaan te houden of automatische remfuncties.

Aansprakelijkheid

Mochten de regels straks veranderen, dan zal daarmee ook de aansprakelijkheid verschuiven, verwacht Lauterwasser. Maar wat de eerste zelfsturende functie in een auto zal zijn die zo ingrijpend is dat niet de bestuurder maar de fabrikant de schuld zal krijgen bij een ongeluk, is volgens hem niet te zeggen. Volgens hem is de technologische ontwikkeling geleidelijk; aansprakelijkheid zal net zo geleidelijk per rechtszaak besloten moeten worden.

Lauterwasser hoopt dat alle auto’s straks verplicht over een zwarte doos beschikken, die data over rijgedrag, de remweg, snelheid en wellicht zelfs camerabeelden verzamelen om zo precies aan te kunnen geven wat er mis is gegaan bij een ongeluk.

Bron: Autoschadeportaal