"Bij Fastned geloven we in competitie. Maar er is geen competitie mogelijk zonder eerlijk speelveld." 

Langezaal zegt dus niet tegen de komst te zijn van meer laadpalen. Integendeel. Volgens de CEO zullen er in Nederland duizenden snellaadstations nodig zijn – veel meer dan Fastned in haar eentje kan bouwen. Maar wanneer bestaande brandstofstations ineens laadpalen mogen exploiteren op plaatsen langs de snelweg waar er al een laadstation van FastNed komt of staat, wordt het een ander verhaal, stelt Langezaal in zijn blog. "Laten we de redenering eens omdraaien. Als benzinestations wel aanvullend elektriciteit mogen verkopen, waarom zou FastNed dan niet ook brandstof mogen verkopen?"

Toiletten

In 2011 besloot FastNed zich in te schrijven op concessies voor laadstations langs de snelweg. Het werden 201 locaties, een fractie van de in totaal 4200 Nederlandse tankstations. Maar volgens Langezaal voldoende voor de realisatie van een basaal landelijk dekkende netwerk. Shell, noch andere pompstations of oliemaatschappijen, toonden toen enige interesse om elektriciteit langs de snelweg te verkopen.

De concessies bleken al snel overigens niet dezelfde rechten te geven als van benzinestations. Zo mogen er geen voorzieningen worden aangeboden, zoals eten, drinken en toiletten. Een discriminerende situatie, volgens Langezaal. "wie brandstof levert langs de snelweg mag haar klanten koffie en een toilet aanbieden. Maar wie elektriciteit levert mag geen koffie en broodjes verkopen, en geen toilet aanbieden. Een onbegrijpelijk besluit dat het comfort en keuzevrijheid van elektrische rijders beperkt."

Elektrische revolutie

FastNed beschuldigt Rijkswaterstaat met twee maten te meten. Langezaal benadrukt dat rechtsonzekerheid voor een jong bedrijf als Fastned gevaarlijk is omdat het de uitrol van nieuwe snellaadstations vertraagt. Dit zou ten goede komen aan de gevestigde partijen die brandstof verkopen – zij hebben immers baat bij het vertragen van de elektrische revolutie, zegt Langezaal. "Anders dan de bestaande partijen is de core business van Fastned snelladen. Wij zijn momenteel een van de weinige serieuze partijen die veel geld durven te investeren om het kip en ei probleem van elektrische auto’s op te lossen. Wat partijen die veel investeren in een jonge markt nodig hebben is beleidszekerheid en een gelijke behandeling."

Bron: Trends in Autoleasing