Het NZO onderzoekt onder meer de beweegredenen bij het kiezen van een auto en de verwachtingen met betrekking tot toekomstige keuzes. Dit alles vanuit het perspectief van de berijder én van de werkgever. Elk jaar komen de bekende thema’s terug: merkloyaliteit en merkattractiviteit, gebruik van de zakenauto, aantrekkelijkheid en acceptatie vervoersmodaliteiten, aanpassingen in autoregelingen, etc. In de NZO 2015 editie worden bovendien actuele thema’s getoetst zoals het mobiliteitsbudget, privélease, carsharing, sturingsmechanismen om gedrag te beïnvloeden en de effectiviteit daarvan, bekendheid en acceptatie nieuwe mobiliteitsconcepten, telematica en privacy.

Het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) is het resultaat van een samenwerking tussen vakblad Automobiel Management, RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Het onderzoek wordt sinds 2009 jaarlijks uitgevoerd. De doelstelling is het uitvoeren van kwalitatief hoogstaand, betrouwbaar en actueel onderzoek op het gebied van de zakenauto en het presenteren van onderbouwde en relevante conclusies met toegevoegde waarde voor de automotive branche en andere belangstellenden. Het onderzoek richt zich op zowel berijders als bedrijven en wordt uitgevoerd door VMS | Insight.

De onderzoeksresultaten worden op 24 september gepresenteerd tijdens het Driving Business event georganiseerd door Automobiel Management. Vanaf dat moment zijn de resultaten ook beschikbaar op de websites van de drie partners.

Om deel te nemen aan de berijdersenquete, klik:
https://nl.surveymonkey.com/r/NZO2015_am_ex
Voor deelname aan de bedrijvenenquete, klik:
https://nl.surveymonkey.com/r/NZO2015Bedr_am_ex