Leaserijders worden nu al gestimuleerd om voor een elektrische auto te kiezen, door een extra lage bijtelling van vier procent. Ook zijn er lagere bijtellingniveaus (7, 14 en 20 procent) voor zuinige, niet-elektrische auto’s. Voor de auto’s met de hoogste CO2-uitstoot geldt 25 procent bijtelling.

Al die verschillende bijtellingniveaus zijn de Bovag een doorn in het oog. Ze zouden leiden tot verstoring van de automarkt. "De arbitraire bijtellingklassen kunnen een automodel maken of breken op basis van theoretische grammen CO2-uitstoot". De brancheorganisatie pleit daarom voor één uniform tarief van maximaal 21 procent. Alleen voor volledig elektrische auto’s zou een lagere bijtelling moeten blijven bestaan, van maximaal elf procent. Volgens de Bovag is het niet nodig om via de bijtelling het gebruik van zuiniger auto’s te stimuleren, omdat de EU al steeds strengere CO2-eisen stelt aan nieuwe auto’s.

Ook wil de belangenorganisatie dat de aanschafbelasting BPM wordt afgebouwd, omdat die leidt tot prijsverschillen met andere landen van de Europese Unie en dus niet past in de gedachte van één interne markt. Een subsidie voor particuliere kopers van elektrische auto’s en een afschaffing van de BPM gaat de overheid natuurlijk veel geld kosten. Ze denkt dat de plannen betaald kunnen worden door onder meer de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s zonder roetfilter te verhogen. Staatssecretaris Wiebes van Financiën werkt aan een nieuw belastingstelsel voor auto’s dat vanaf 2017 moet gaan gelden.