"De berichten die we uit Californië krijgen, is dat mensen graag het eigendom van de auto opgeven, net zoals ze graag via Spotify naar muziek luisteren", zegt Gary Paulin van Aviate Global in Financial Times. De voordelen voor de steden zijn helder want elke deelauto zou zeventien privéauto’s van de weg houden, aldus Carplus, een organisatie van de industrie. Londen heeft deze maand een plan gepresenteerd dat moet leiden naar een miljoen leden van een autodeelclub in 2025 (begin dit jaar was het aantal 135 duizend) om te komen tot het verlagen van de emissies en het verminderen van de opstoppingen.

In financiële zin is er natuurlijk erg weinig wat spreekt in het voordeel van het bezit van een auto want nieuw gekochte auto’s verminderen razendsnel in waarde, de brandstof is peperduur en het parkeren vaak ook. Bovendien zijn er de talloze vaste kosten van verzekering, belasting, onderhoud en reparatie. Bovendien is een auto een bezit dat heel weinig wordt gebruikt. In een studie (uit 2010) onder drieduizend automobilisten in Engelse steden bleek dat de gemiddelde auto toen 97 procent van zijn leven geparkeerd staat.
Zipcar, ook actief in Londen en Oxford, gaat ervan uit dat berijders bijna drieduizend pond per jaar kunnen besparen door een deelauto te gebruiken in plaats van zelf een auto te bezitten (jaarlijkse kosten begroot op bijna 3.400 pond). De Zipcar zou vierhonderd pond kosten, uitgaande van een abonnement van zestig pond per jaar en negen ritten op verschillenden tijden en van verschillende tijdsduur – het gemiddelde voor de leden van Zipcar – die dan samen 350 pond kosten. Chef Mark Walker van  Zipcar UK, zegt dat veel mensen in Londen de transportmogelijkheden (metro, bus, fiets, deelauto) daar zo goed vinden dat ze gemakkelijk zonder auto kunnen.
Er zijn globaal drie soorten van autodelen. Ten eerste is er de versie zoals van Zipcar waarin je abonnee bent en de auto vooraf boekt, en ophaalt en aflevert op dezelfde parkeerplek ergens in de buurt van de woning, vergelijkbaar met Greeenwheels in Nederland. Autolib in Parijs (Bolleré Group) werkt point-to-point: gebruikers halen de auto bij een Autolib-punt op en leveren die af op hetzelfde punt of totaal ergens anders. Het systeem van Ford (go!drive) werkt ook op dezelfde manier. En dan is er nog DriveNow van BMW dat gebruikers de mogelijkheid geeft een auto te pakken waar ze er een kunnen vinden en die vervolgens te parkeren op elke plek die maar beschikbaar is. DriveNow is actief in vier deelgemeenten in het noorden van Londen.
Maar, het gemak van het bezit van een eigen auto op de eigen oprit is toch moeilijk te evenaren. Volgens Joseph Seal-Driver, de manager van DriveNow Londen, is een deelauto een goed alternatief voor een tweede auto. Na de instapprijs van 29 pond kost DriveNow 0,39 pond per minuut. Voor een rit van twaalf minuten en zo’n drie mijl, betaalt de klant bij DriveNow 4,68 pond. (bron: FT)