Malus vervuilende auto’s levert Franse staat veel geld op

De malus ofwel de ‘boete’ op nieuwe relatief vervuilende auto’s heeft de Franse staat vorig jaar veel meer opgeleverd dan verwacht.

Dat komt niet zozeer doordat er meer van dit soort auto’s zijn verkocht maar doordat de auto’s die onder de regeling vallen vaak groter en meer vervuilend zijn. Vorig jaar werd bij 306 duizend nieuwe auto’s in Frankrijk een malus opgelegd. Gemiddeld kwam die boete uit op 1.095 euro per auto, dat is bijna honderdvijftig euro meer dan een jaar eerder. Daardoor steeg de opbrengst ook tot 335 miljoen euro, ruim twintig procent meer dan in 2013, berekent het ministerie van financiën.  ‘’De opbrengst is ook bijna een kwart hoger dan we hadden verwacht."
Aan de andere kant is de bonus, de premie voor schone auto’s, juist veel lager uitgevallen. Hiervoor moest Parijs vorig jaar 231 miljoen uitkeren, 37 miljoen minder op jaarbasis. Dat komt door de daling van de verkopen van hybride auto’s waarvan er nog maar 43 duizend voor een premie in aanmerking kwamen. Al met al heeft de bonus-malusregeling daardoor per saldo meer dan honderd miljoen euro in het laatje gebracht, de eerste keer dat er een gunstig saldo uit de bus kwam.

Malus vervuilende auto’s levert Franse staat veel geld op - Automobielmanagement.nl

Malus vervuilende auto’s levert Franse staat veel geld op

De malus ofwel de ‘boete’ op nieuwe relatief vervuilende auto’s heeft de Franse staat vorig jaar veel meer opgeleverd dan verwacht.

Dat komt niet zozeer doordat er meer van dit soort auto’s zijn verkocht maar doordat de auto’s die onder de regeling vallen vaak groter en meer vervuilend zijn. Vorig jaar werd bij 306 duizend nieuwe auto’s in Frankrijk een malus opgelegd. Gemiddeld kwam die boete uit op 1.095 euro per auto, dat is bijna honderdvijftig euro meer dan een jaar eerder. Daardoor steeg de opbrengst ook tot 335 miljoen euro, ruim twintig procent meer dan in 2013, berekent het ministerie van financiën.  ‘’De opbrengst is ook bijna een kwart hoger dan we hadden verwacht."
Aan de andere kant is de bonus, de premie voor schone auto’s, juist veel lager uitgevallen. Hiervoor moest Parijs vorig jaar 231 miljoen uitkeren, 37 miljoen minder op jaarbasis. Dat komt door de daling van de verkopen van hybride auto’s waarvan er nog maar 43 duizend voor een premie in aanmerking kwamen. Al met al heeft de bonus-malusregeling daardoor per saldo meer dan honderd miljoen euro in het laatje gebracht, de eerste keer dat er een gunstig saldo uit de bus kwam.