Komende donderdag (3 september) debatteert de Tweede Kamer over Autobrief 2. Aan de vooravond laat de RAI Vereniging weten niet blij te zijn dat Wiebes geen inzicht geeft over de wijze van BPM-afbouw (jaar, percentage). ‘Niet acceptabel, omdat dit opnieuw onzekerheden voor de markt creëert’.

Daarbij wordt in de plannen van de staatssecretaris de gemiddelde autonome vergroening gesteld op ongeveer 3,5%. Dit betekent dat grenswaarden jaarlijks met ongeveer dit percentage worden bijgesteld – veel te hoog, vindt de RAI. "Het is berekend op de daling van de afgelopen jaren en die was veel sterker dan we kunnen verwachten in de komende jaren. Vooral voor de kleine/zuinige auto’s is deze autonome vergroening hoog. Volgens Autobrief 2 is de gemiddelde zuinige auto (A- en B-segment) in 2020 een auto met ongeveer 60 gram uitstoot en dat vinden wij niet realistisch", schrijft RAI Vereniging.

Bijtelling

Juridisch wellicht onhoudbaar zijn de plannen dat zakelijke rijders die voor 2017 een auto tegen 25% bijtelling hebben, dit ook na die datum houden. Ze moeten de volledige 60-maanden termijn uitzitten, ook al staat de ‘vlaktax’ dan inmiddels op 22%. ‘Oneerlijk’ stelt de RAI Vereniging, die zich ook zorgen maakt over uitgesteld aankoopgedrag van zakelijke auto’s in 2016.

Verder wijst de belangenbehartiger erop dat de plannen van Wiebes niet reppen van een innovatiefonds om nieuwe technologieën te stimuleren, met name voor de particuliere autokopers. En ‘uiterst vreemd’ is de BPM-verhoging voor alleen plug-in hybrides, volgens RAI. Benzine- en dieselauto’s betalen hetzelfde tarief per gram CO2-uitstoot, maar voor plug-in hybrides gaan vanaf 2017 opeens andere tarieven gelden. Van een automodel waar zowel een hybride als een plug-in hybride model verkrijgbaar is, betaalt de plug-in straks in een aantal gevallen meer BPM dan de gewone versie, ondanks zijn lagere CO2-uitstoot.

Bron: Trends in Autoleasing