Dit meldt Automotive News Europe, op basis van informatie van insiders via persbureau Bloomberg. Het document van de Europese Commissie zal ook data bevatten over vervuiling door autofabrikanten, met uitzondering van Volkswagen dat tot het einde van het jaar de tijd krijgt om gedetailleerde informatie te verschaffen over de onregelmatigheden bij de emissies. Volgens de EU-wetgeving is de commissie verplicht de regelgeving op het gebied van uitstoot van auto’s aan het eind van dit jaar opnieuw te bekijken en men moet daarover een rapport leveren aan het Europese Parlement en de nationale regeringen van de lidstaten. In dit rapport kunnen voorstellen staan over eventuele veranderingen van de bestaande regelgeving.  De EU-wetgeving bevat ook regels over CO2-emissies van auto’s (met hoge straffen voor overschrijdingen)  en verlangt van de fabrikanten dat zij het brandstofverbruik en CO2-emissie van hun vloot  bijhouden. Het wegtransport is qua omvang in Europa de tweede bron van CO2-uitstoot. Personenauto’s stoten samen ongeveer twaalf procent uit van de totale CO2-emissie in Europa.


Uitstel door Merkel

Volgens de bestaande regels, die in 2012 in de eerste fase zijn ingevoerd, is de gemiddelde uitstoot van CO2 in de EU dit jaar 130 gram per kilometer en die waarde moet dalen naar 95 gram per kilometer in 2021. Nieuwe auto’s kwamen in 2014 tot een gemiddelde van 123 gram, oftewel 2,6 procent minder dan de auto’s die in 2013 zijn verkocht, zo meldt de European Environment Agency in Kopenhagen. Vorig jaar deden op aandringen van de machtige Duitse bondskanselier Angela Merkel  de Europese wetgevers water bij de wijn voor het plan van strengere eisen vanaf 2020. Als leider van de grootste autofabricerende natie van Europa was zij succesvol bij het uitstellen van de ingangsdatum met één jaar naar 2021.

Boetes

De regelgeving deelt boetes uit aan fabrikanten die hun normering overschrijden. Vorig jaar gaf de EU een boete van een miljoen euro aan Avtovaz in Rusland (Lada)  en van twintig duizend euro aan Ferrari omdat de bedrijven hun CO2-norm overschreden hadden.  De meeste autofabrikanten blijven wel binnen hun quota. De normen zijn gebaseerd op variërende doelstellingen voor de individuele fabrikanten. De norm voor Volkswagen was in het afgelopen jaar 131,2 gram volgens de Commissie en die zegt dat de fabrikant daarmee steeds onder zijn limiet zit. Het concern uit Wolfsburg  hoeft auto’s die onregelmatigheden vertonen in de CO2-metingen niet terug te roepen, maar moet wel compenseren voor eventueel hogere belastingen en een hoger dan beloofd brandstofverbruik.  Het Duitse concern heeft de schatting gemaakt dat de economische risico van de onregelmatigheden twee miljard euro groot zijn. Volkswagen heeft vervolgens natuurlijk te maken met hét grote schandaal, namelijk de sjoemelsoftware op elf miljoen auto’s met 1.2, 1.6, 2.0 dieselmotoren en nog eens twijfelachtige software op 85 duizend grote diesels (3.0) in Amerika.

Het aandeel van Volkswagen is op de beurs met 34 procent in waarde gedaald, oftewel 18,3 miljard euro, sinds het bedrog algemeen bekend werd op 18 september van dit jaar. (bron: ANE/Bloomberg)

 

Zie ook: Peugeot Citroën gaat samenwerken voor reële verbruikscijfers